TOP

Modebranche heeft hoogste funshop-factor [onderzoek]

Het blijkt dat de consument het meeste plezier beleeft bij winkelen in de kledingbranche, mits de winkel is aangepast op zijn wensen. Dat staat in de Kega Merk Monitor 2015.

Consumenten winkelen niet voor elk product op dezelfde manier. De ene aankoop is een verplicht nummer, de andere aankoop is onderdeel van ‘funshoppen’. Uit onderzoek van retailbureau Kega blijkt dat consumenten het liefst funshoppen in de kledingbranche, meer dan in andere branches.

Maar liefst 24% geeft aan dat kleding kopen ‘heel leuk’ is. Zo’n 43% zegt dat kleding shoppen ‘leuk’ is. Daarmee heeft kleding kopen de hoogste funshop-factor.

Toch blijft het lastig de consument goed te bedienen. Internet heeft ‘het oriëntatie- en koopgedrag van de consument blijvend veranderd’. Consumenten verwachten dat retailers hen zowel online als offline kunnen bedienen. Maar hoe retailers dat moeten doen, verschilt per retailbranche en per product.

  

Kega merk monitor

Ken je doelgroep

Volgens Kega is het belangrijk dat een retailer zijn doelgroep goed kent. Volgens het onderzoek is het de vraag of een combinatie van een breed, laag geprijsd assortiment en een goed imago voldoende is om te kunnen blijven voortbestaan: “ In een transparante markt zoekt de goed geïnformeerde consument immers het goedkoopste product dat 100% op zijn smaak is afgestemd. Dat gedrag dwingt de retailer tot het maken van keuzes.”

Authenticiteit en onderscheidend vermogen

Twee dingen zijn volgens het onderzoek belangrijk: authenticiteit en onderscheidend vermogen. Met een authentieke, doelgroepgerichte beleving zou de stenen winkel zijn meerwaarde als verkooppunt moeten kunnen houden.

Toch signaleert Kega dat het creëren van onderscheidend vermogen lastig is. Merken verkopen steeds vaker zelf aan consumenten en om dat tij te keren, zetten multibrandketens steeds vaker in op ‘goed gastheerschap’, om zo het imago te verbeteren..

Uit het onderzoek blijkt dat een aantal modeketens daar goed in slaagt. Zo worden Chasin’, Forever 21, River Island, Esprit en Steps en ‘tamelijk authentiek’ beschouwd.

Imago niet zaligmakend

Maar dat het ook anders kan laat Primark zien, zegt Kega. Dat bedrijf heeft namelijk niet zo’n geweldig imago, maar het heeft wel heel duidelijk een doelgroep gekozen. Gecombineerd met de nadruk op een lage prijs, blijkt Primark in staat voldoende mensen aan zich te binden.

Dat imago niet zaligmakend is, zie je volgens de monitor ook terug bij V&D en Hema. Tot voor kort hadden deze twee bedrijven een uitstekend imago, maar dat is geen succesgarantie gebleken.

Onderzoek

Voor de Kega Merk Monitor 2015 onderzocht retailbureau Kega 33 modeketens, 11 schoenenketens, 10 consumenten elektronicabedrijven, 8 bouw- & tuincentra, 6 boek- & gemakwinkels en 5 woonwinkels.