TOP

Vijf vragen over de nieuwe sneakercollectie van Sacha [interview] *

Schoenenketen Sacha heeft onder de naam Est 1909 een uitgebreide sneakercollectie voor lente-zomer 2015 gelanceerd. Schoenvisie sprak tijdens de lancering in Amsterdam met algemeen directeur Ward Termeer.

– Waarom heeft Sacha een aparte sneakerlijn gelanceerd?

“Sneakers zijn een belangrijk mode-item. Vroeger waren sneakers alleen voor de echte sneakerfreaks. Maar tegenwoordig heeft Iedereen wel een paar sneakers in zijn of haar kast staan. Wij brachten wel sneakers, maar die waren meer casual. Collectie-technisch gezien hadden we te weinig sportieve modellen. Deze collectie bestaat vooral uit sportfashion.”

– Hoe is de collectie ontstaan?

“De collectie is vanaf de basis opgebouwd. Naast de ontwerpers hebben we onze meest modieuze winkelmedewerkers bij de collectie-ontwikkeling betrokken, want zij krijgen veel informatie van klanten. Dat was een leuk traject. De mannelijke medewerkers bleken veel kritischer te zijn, dan hun vrouwelijke collega’s. De focus ligt op kwaliteit, pasvorm en materialen. Zo hebben we bijvoorbeeld uitneembare latex binnenzolen gebruikt. De collectie is geheel in huis ontworpen, inclusief de geheel eigen ontwikkelde zolen en leesten. De productie vindt met name plaats in Portugal. Alleen de vulcanized modellen worden in Vietnam geproduceerd. Er zijn in totaal zo’n zestig modellen, variërend van bootschoenen tot runners, in zowel leer als canvas. De prijzen liggen tussen de 50 euro voor de canvas sneakers tot 130 euro voor de leren modellen.”

– Waarom hebben jullie voor een aparte merknaam gekozen?

“De naam ‘Est.1909’ is een verwijzing naar het jaartal waarin de eerste Sacha-schoenen in de fabriek in Brabant werden geproduceerd. ‘Est.1909’ is een sub-label van Sacha. We hebben onze collectie scherper gesegmenteerd in vijf verschillende lijnen voor mannen en vijf lijnen voor vrouwen. Zo kunnen we een eenduidiger verhaal op de consument overbrengen, zowel online als in de fysieke winkels.”

'Est.1909', de nieuwe sneakerlijn van Sacha  

 

– Hoe gaat het verder met Sacha?   

“Voor ons was 2014 een beter jaar dan 2013. Door alle prijsacties is de schoenenmarkt een vechtmarkt geworden. In Nederland ligt de actiedruk veel hoger dan in België, Duitsland of Frankrijk. De retailbranche verandert, maar ik geloof dat consumenten altijd  fysiek zullen blijven winkelen. Wij hoeven relatief weinig winkels te sluiten, omdat we in de grotere steden op A1- of A2-locaties gevestigd zijn. Deze periode leent zich goed voor herlocatie. Zo is onze winkel in Den Haag naar De Passage verhuisd. Je moet je als retailer aan het gedrag van de eindconsument aanpassen. Het doel is niet om winkels te openen. Maar de winkels zijn een middel om de eindconsument te bereiken. Wij zijn het merk Sacha en ons vak is mode brengen. Ik verwacht dat er een verdere kaalslag zal plaatvinden onder de niet duidelijk gedefinieerde schoenenaanbieders.”   

– Hebben jullie nog nieuwe plannen?

“Binnenkort lanceren we ook eigen webshops in Oostenrijk, Zweden, Polen en het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast werken we samen met online warenhuizen, zoals Wehkamp, La Redoute en Amazon. Er is maar één ding dat echt telt en dat is of je de goede producten hebt en die in voldoende volume naar de markt kunt brengen.”