TOP

Miss Green last een pauze in

Het duurzame modemerk Miss Green stopt er voorlopig mee. Deze week sluit de webshop waar de laatste items worden verkocht. Afgelopen winter was al besloten geen nieuwe collectie meer te maken en te stoppen met wholesale.

“We hebben eind vorig jaar de moeilijke beslissing genomen om geen nieuwe zomercollectie te bestellen bij onze fabrikanten en eerst maar eens te verkopen wat we nog in collectie hebben”, schrijft medeoprichter Maaike Groen op de Facebook-pagina van Miss Green. “Door geen nieuwe collectie te bestellen creëren we ruimte om na te denken over nieuwe stappen. Dat is uiteraard niet makkelijk. We hebben tot groot verdriet afscheid moeten nemen van onze winkelpartners en het overgrote deel van ons team. Het was nodig, ik heb na elf jaar behoefte aan de rust om te kunnen reflecteren op alles.”

GOTS-certificering

In 2009 richtte Maaike Groen haar duurzame vrouwenmodelabel Miss Green op. In 2017 kreeg het merk een GOTS-certificering, wat betekent dat het hele productieproces is uitgevoerd op een maatschappelijk verantwoorde en milieuvriendelijke manier. Het merk had het laatste jaar ongeveer 200 verkooppunten in Europa, waarvan 50 in Nederland. Er waren plannen om een investeerder te zoeken om verdere groei te financieren. Toch gaf Groen in eerdere interviews ook al aan dat het niet allemaal vanzelf ging. “Er wordt veel over duurzaamheid gesproken en geschreven, maar er worden nog niet daadwerkelijk veel meer duurzame producten gekocht. Iedereen is nog een beetje zoekende naar wat ze met duurzaamheid willen. Winkeliers zoeken naar de vorm en ook de consument is er nog niet altijd klaar voor. Het is lastig uitleggen waarom fast fashion zoveel goedkoper is. Consumenten moeten ervan doordrongen zijn dat iemand de prijs betaalt. Het is lastig voor een duurzaam bedrijf om te concurreren op prijs, want er zit nu eenmaal een prijskaartje aan duurzaamheid. Doordat de marges onder druk komen te staan, zie je dat bedrijven in problemen komen”, vertelde ze in 2019 in een interview met Textilia.

Sluitend verdienmodel

En dat maakt uiteindelijk dat Maaike Groen en partner Taco Stomps in september 2019 besluiten een pauze in te lassen met hun merk Miss Green. “Als klein modelabel is het bijna onmogelijk om een sluitend verdienmodel te realiseren”, licht Maaike Groen het besluit telefonisch toe. “De marges zijn zo laag. Maar als je alles doorberekent krijg je een te duur product dat niet concurrerend is. Want de consument gaat vaak voor een lage prijs.” Ook de snelheid waarmee collecties, trends en seizoenen elkaar opvolgen vonden ze niet meer passen bij een duurzame bedrijfsvoering. “De conclusie was: dit gaat niet meer. Het moet echt anders. Daarom hebben we de pauzeknop ingedrukt. Ooit hopen we terug te komen, maar ik laat me niet meer verleiden om iets te gaan doen in een systeem dat niet meer werkt.” Dat ze geen wholesale meer deden en er geen nieuwe collectie hoefde te worden geproduceerd en uitgeleverd, bleek uiteindelijk een geluk bij een ongeluk toen de coronacrisis losbarstte. De financiële schade bleef daardoor beperkt. “Ik hoop dat er meer bewustwording ontstaat door de coronacrisis en dat dat misschien zelfs nieuwe mogelijkheden geeft voor de toekomst”, vult Groen aan.

Klanten in rouw

Deze week sluit de webshop, waar nu nog de laatste items worden verkocht. “Onze webshopklanten zijn echt in een soort rouw. Ik krijg nog steeds elke dag minimaal tien mailtjes van vrouwen die hopen dat we doorgaan en dat hun favoriete items weer worden geproduceerd.” Er kwamen ook veel reacties uit de modebranche, vooral van winkeliers en van andere merken. “Onze klanten vonden het heel jammer dat we stopten, maar er is veel begrip en respect voor de beslissing. Andere duurzame bedrijven herkennen het probleem vaak wel.” Groen en Stomps zien het zeker niet als een definitief afscheid. “Mijn ziel en zaligheid zit in Miss Green en ik heb het merk met veel plezier gemaakt. Het verhaal moet verteld worden en dat blijf ik zeker doen. Maar er moet wel kritisch gekeken worden naar het businessmodel. Het moet anders en we hebben daar zeker ideeën over. Maar eerst willen we rust. Ik heb al zes jaar geen zomervakantie gehad.”

Voorlichting op scholen

Ondertussen geeft ze dankzij een subsidie van de gemeente Haarlem voorlichting over fair fashion op middelbare scholen. “Dit educatieproject loopt op twintig scholen in Haarlem. Dat zouden we willen uitbreiden naar andere gemeenten en we willen het ook online gaan aanbieden. Ik merkte dat de bewustwording bij consumenten te langzaam ging, daar moest een slinger aan gegeven worden. Post-corona lijken er weer nieuwe mogelijkheden te ontstaan. We zijn nu in gesprek met een sterke partij waarmee we op meerdere niveaus synergiën kunnen creëren en kunnen herstarten. Meer kan ik daar nog niet over zeggen. Wellicht zijn we sneller terug dan verwacht. Maar dan wel in een andere hoedanigheid.”