TOP

Minder omzet voor modebranche

Modewinkels hebben een lastig eerste half jaar achter de rug. Zij hebben de omzet zien dalen met 4%. Dat blijkt uit de Mitex Modemonitor. De afzet is met een zelfde percentage gedaald, de prijzen zijn gelijk gebleven.

Gezien het dalende consumentenvertrouwen en de stijgende inflatie is de omzetdaling in de branche niet zo gek. Vooral de maanden maart en april waren funest. 

Omzetten Mitex Modemonitor:

  • Januari -0,6%
  • Februari +9,6%
  • Maart -15,9%
  • April -10,5%
  • Mei +16,8%
  • Juni -9,2%

Vooral de segmenten mannenmode en baby/kindermode deden het slecht. In kindermode werden vooral minder stuks verkocht. Vooral de maand maart was dramatisch (-25%). De min in mannenmode is opvallend, aangezien dit normaal gesproken een stabiel segment is. 

Bij de vrouwenmodewinkels is weliswaar meer verkocht in stuks, maar er zijn vooral goedkopere items de deur uit gegaan. Dit komt niet alleen doordat er hogere kortingen werden gegeven, maar ook door lagere inkoopprijzen. Opvallend is dat het jeanssegment dit half jaar op een stabiele omzet uitkomt, na jarenlang gigantisch te hebben geplust. De afzet in bodyfashion daalde met ruim vijf procent flink, maar door de iets hogere prijzen bleef de omzet toch op niveau.

  • Vrouwenmode -1,9%
  • Mannenmode -6,3%
  • Jeans 0%
  • Baby/kindermode -7,6%
  • Bodyfashion -0,5%

Voor de rest van het jaar blijft Mitex positief. “Ondernemers hebben voor het najaarsseizoen al kritisch ingekocht en ze zijn scherp op de kosten, zodat ze bij gelijkblijvende omzet toch een verbeterd resultaat kunnen realiseren”, zegt voorzitter Jan Meerman.