TOP

Mijn shop is top: Salon de Lingerie Amsterdam

In deze rubriek gaat Textilia langs diverse bodyfashionwinkels. Want wat maakt hun shop zo top? Dit keer is de beurt aan de Amsterdamse lingeriespeciaalzaak Salon de Lingerie.

Salon de Lingerie aan de Utrechtsestraat is een familiezaak met geschiedenis. Verwacht daar overigens geen verstofte zaak bij die stil is blijven staan in de tijd, eigenaresse Fabiënne Zwanenburg houdt van een uitdaging en heeft net een winkelmetamorfose achter de rug die niet minder dan tien maanden duurde. Het resultaat is een strakke, lichte ruimte met hier en daar een authentiek detail. En vooral: heel veel werkplezier.

Uitdagende lingerie
Zwanenburg: “In 1952 was dit al een lingeriewinkel, het werd gerund door ene Max Cohen. Eerlijk gezegd was het assortiment nogal ordinair; slips met open kruis en dat soort werk. Mijn vader had destijds een lingerie-agentuur en was altijd al verliefd op het karakteristieke pandje. In 1982 nam hij de winkel over en ging mijn moeder aan het roer staan.”

Salon de Lingerie was een begrip, de eerste Nederlandse Playboy leende spannende lingerie uit de winkel en voor veel lingerieshoots vonden stilisten de weg naar de Utrechtsestraat. Door de opkomst van catalogi en internet werd de vraag naar uitdagende bodyfashion kleiner. “Aan de overkant vestigde een fetisjwinkel. We besloten toen dat we meer de luxere, comfortabele kant op wilden met het assortiment,” aldus Zwanenburg.

Risico’s nemen
Het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan, en op de planning stond al jaren dat Zwanenburg de winkel over zou nemen. Toen haar vader in 2000 ziek werd en haar moeder voor hem besloot te zorgen, kwam die overstap eerder dan ze dacht. Vanaf dat moment nam de winkel een enorme spurt. “De omzet verdubbelde doordat ik risicovoller durfde te ondernemen,” vertelt Zwanenburg. “Door grotere cupmaten en meer voorraad in te kopen bijvoorbeeld. Ieder jaar steeg de omzet zo’n 30 tot 40 procent.” Het assortiment bestaat inmiddels uit middenhoge segmentnamen als Empreinte, Aubade, PrimaDonna en Wacoal, met een goede verhouding tussen badmode en lingerie. Overigens zitten setjes voor een groot deel in op maat gemaakte lingeriekasten achter de counter opgeborgen. “Zo kunnen we klanten perfect helpen en het scheelt een hoop ruimte,” aldus Zwanenburg.

Zware tijden
De groeiende drukte op een krappe 65 vierkante meter bleek een steeds grotere doorn in het oog te worden. Vlak voor de crisis begon kwamen er plannen voor een groter pand, uiteindelijk werd er in plaats van verhuisd verbouwd. Salon de Lingerie werd een groot, ruim en modern pand van 115 vierkante meter souterrain en 85 vierkante meter erboven. Ondanks een paar zware jaren is de onderneemster dolblij. “Het kostte een hoop energie om tien maanden in een tijdelijk pand van 21 vierkante meter door te komen, maar het is gelukt. Ondernemen zit in me, ik moet geprikkeld blijven. We kunnen nu echt één-op-één topservice bieden, dat deden we al, maar nu hebben we er ook nog eens alle ruimte voor.”

Tijd & service
Naast de stenen winkel is er sinds januari van vorig jaar een webshop die wordt gerund door Zwanenburgs partner René Wilhelm Dat is niet zomaar iets erbij: elk item op de website wordt in eigen huis gefotografeerd om goed aan te tonen hoe de verschillende pasvormen vallen. Dat kost veel tijd, niet voor niets zoekt ze het komende najaar naar een nieuw teamlid. Zwanenburg: “Als je goed bent voor je personeel dan werken ze met plezier en passie. Dat werkt voor ons in ieder geval zo en dat voel je als klant ook. In de winkel besteden we veel tijd aan onze klanten. We willen voor elke vrouw de beste match, in pasvorm en in stijl. We ervaren namelijk vaak dat het zoveel beter kan. Vrouwen lijken verkeerd opgevoed te worden, misschien door al die reclames die over perfecte lichamen. Salon de Lingerie is er voor de echte vrouw. Gelukkig hebben we zoveel ervaring dat we kunnen zeggen dat we weten hoe we een match moeten maken tussen de vrouw en haar lingerie. Niet voor niets hebben we al heel wat vrouwen een stuk blijer de winkel uit zien gaan. Natuurlijk heb ik gedacht aan meerdere winkels, maar voor nu is het goed zo. Er zit nog zoveel potentie in Salon de Lingerie.”