TOP

Hoe gaat het met Sjjans?

Regelmatig neemt Textilia een merk in het bodyfashionsegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het? Ditmaal spraken we met Jackie Jansman, ontwerpster van lingeriemerk Sjjans.

Merk: Sjjans
Segment: midden tot hoog
Marge: gemiddeld 2,5-2,7
Verkoopprijzen: beha €77,50, bustier €87,50, string €29, hipster €35 en top €49
Verkooppunten Nederland: 70-75 (plus een aantal in België)

Waar ligt de oorsprong van Sjjans?
“Sjjans is simpelweg ontstaan uit passie voor mode. In de winkels vond ik eigenlijk nooit iets waar ik totaal blij van werd, overal hing hetzelfde. Na twee jaar voorbereiding zijn we in januari 2010 definitief van start gegaan. Het leek allemaal zo simpel maar het was een lange weg met veel leermomenten. Ondertussen zijn we zover dat we rechtstreeks contact hebben met een stoffenfabrikant in Italië en vindt onze productie plaats in Istanbul. We zitten nu in ons derde jaar en we zien dat het merk echt gaat leven.”

Hoe omschrijf je het merk?
“De stijl is met recht eigen te noemen. De doelgroep is breed, we mikken op vrouwen tussen de 20 en 55 jaar. Het is voor een vrouw die durft Sjjans te hebben. We zien haar als zelfbewust, iemand die blij is met zichzelf. Dat is wat we willen bewerkstelligen met onze lingerielijn. Als je jezelf goed verzorgt en mooi aankleedt, voel je je vanzelf al sterk en vol vertrouwen. Als je een offday hebt en je loopt de hele dag in je kloffie rond, voel je ook beroerd. Ga je lekker in bad, trek mooie lingerie en mooie kleding aan, dan ziet een dag er meteen heel anders uit. Dat aankleden begint allemaal natuurlijk met fantastische lingerie.”

Wat maakt Sjjans anders dan andere lingeriemerken?
“Sjjans is een concept. Wij hebben naast de beha, de string en de hipster bij meerdere lijnen een hemdje ontwikkeld. Het hemdje (dat onder de borsten doorloopt) en de beha kun je aan elkaar koppelen waardoor er een top ontstaat, zo vermijd je dubbele bandjes. Door het mixen en matchen van de tops met de beha’s creëer je elke keer een andere look. Daarnaast werken we met verwisselbare bedels voor tussen de cups. Die bedels zijn los te koop en gemaakt van halfdedelstenen en Swarovski-kristallen. Naast de lingerie hebben we blouses gelanceerd in een mooie transparante chiffon, in de kleurstelling van de lingerie. Ons doel is om lingerie zichtbaarder te maken. Het mag gezien worden op een subtiele manier, dus met een chique ondertoon. Kortom: we leveren een totaalplaatje.”

Wat kun je vertellen over de laatste campagne?
“Voormalig Miss Overijssel Petra Smits loopt al vanaf het begin voor ons merk. Wij werken met een aantal vaste modellen omdat we naast de look het karakter belangrijk vinden. Petra is een fantastisch model en een echte Sjjans-vrouw. Op enig moment kreeg Petra een relatie met Ferri Somogyi. Tijdens een Sjjans-show in Bloemendaal kwam hij kijken en kwamen we persoonlijk met hem in gesprek, dat klikte enorm. Na een aantal ontmoetingen ontstond het idee om zowel Petra als Ferri het gezicht van Sjjans te laten zijn in het seizoen 2012, met de achterliggende gedachte ‘ook mannen willen Sjjans’. De reacties op de campagne zijn enorm positief. Naast het feit dat er een fantastische fotocampagne uit is gekomen heeft het meer publiciteit gebracht. We kwamen op RTL Boulevard en de foto’s stonden in allerlei glossy’s, kranten en tijdschriften. Dat maakt de verkoop van Sjjans natuurlijk wel eenvoudiger.”

Hoe ziet de toekomst eruit?
“Uiteindelijk willen we Sjjans uitbouwen tot een wereldmerk. Dat klinkt heel groot, maar het is oprecht een doel. Daarmee beseffen we dat we nog een hele lange weg te gaan hebben. Wij hebben de nodige fouten al gemaakt en zullen er in de toekomst nog wel meer maken. Maar we horen om ons heen dat zelfs de grootste merken nog fouten maken. Als je het samen probeert ligt er echt wel een toekomst in het verschiet. Uiteindelijk blijft het een kwestie van gunnen. Daar heb je de hulp van ondernemers en klanten absoluut bij nodig. Samen met die mensen gaan we proberen ons doel te bereiken.”

Meer informatie: www.sjjans.nl