TOP

Meeste consumenten winkelen graag fysiek, Cavallaro Napoli verlengt contract AZ en Pitti Uomo verheugd over opkomst

De meeste mensen willen graag shoppen in een fysieke winkel, Cavallaro Napoli verlengt het contract bij AZ en beursorganisator Pitti Immagine is verheugd over de opkomst bij Pitti Uomo. Verder: Hugo Boss lanceert een collectie met Mr. Bathing Ape. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 17 juni.

Foto’s: Hugo x Mr. Bathing Ape

Cavallaro Napoli verlengt contract bij AZ

Het Nederlandse merk Cavallaro Napoli heeft bijgetekend bij de Alkmaarse voetbalclub AZ. Met ingang van het seizoen 2022-2023 zal het modemerk zichtbaar zijn op de mouw van het wedstrijdshirt van AZ 1. Daarnaast zullen zowel de spelers als het personeel van de club gekleed worden door Cavallaro Napoli. De hernieuwde samenwerking geldt voor een periode van drie jaar, zo meldt het merk in een persbericht. Cavallaro Napoli werd 18 jaar geleden opgericht door Giuseppe Cavallaro, het merk telt zeventien brandstores en zo’n 350 verkooppunten in binnen- en buitenland.

Deze moderetailers verhuizen of tekenen bij

Deze week hebben verschillende moderetailers (bij)getekend voor een pand, op verschillende plekken in ons land. Propertynl weet te melden dat modemerk Only heeft getekend voor een nieuwere, grotere zaak in het winkelcentrum Piazza in Eindhoven. America Today heeft het contract verlengd van het pand aan de Langestraat in Amersfoort. En fashionretailer Cotton Club, onderdeel van The Sting Company, heeft 16 juni een nieuwe winkel geopend van 2.000 vierkante meter in het centrum van Leeuwarden, schrijft Vastgoedjournaal. Hiervoor zat daar een vestiging van Zara in.

Meeste consumenten winkelen graag fysiek

Ondanks de toename van online shoppen, vooral tijdens de coronapandemie, willen de meeste consumenten nog steeds winkelen bij een fysieke zaak. Dat blijkt uit het jaarlijkse Retail Report van financieel technologieplatform Adyen, waar De Ondernemer over schrijft, waarin 64 procent van de shoppers zegt het liefst voor aankopen een winkel binnen te willen lopen. Iets meer dan de helft van de ondervraagden (56 %) zegt menselijk contact in een fysieke winkel belangrijk te vinden, zelfs als zij hun aankopen online bij dezelfde winkelier kopen. Jan-Pieter Lips, head of unified commerce bij Adyen: “Producten zijn tegenwoordig gemakkelijk online te krijgen, dus consumenten komen naar de winkel voor service en beleving. Als we kijken naar wat consumenten verwachten van een fysieke winkel dan zien we dat ruim de helft van de consumenten aangeeft dat dit boeiende plekken moeten zijn om te bezoeken. Ze waarderen het om een product aan te raken of uit te proberen voordat ze het aanschaffen.” Zeventig procent van de Nederlandse consumenten zegt niet te willen shoppen bij winkels die een slechte winkelervaring bieden, online of fysiek.

Hugo lanceert samenwerking met Mr. Bathing Ape

Modelabel Hugo heeft een collectie gelanceerd met het Britse merk Mr. Bathing Ape. Het resultaat is een capsulecollectie voor najaar 2022 met een streetwear-vibe, aldus het persbericht, bestaande uit hoodies, joggingbroeken, jassen, shorts en T-shirts met logo, aangevuld met accessoires zoals een skateboard, petten, sokken en bodywear. De samenwerking maakte al in mei dit jaar zijn debuut op het metaverse-evenement ComplexLand. Hier opende Hugo een virtuele ruimte waarin deelnemers hun eigen winkelervaring mochten creëren en geselecteerde capsule-items konden shoppen voor hun avatars in de pop-up store van Hugo aldaar. De ‘echte’ collectie wordt verkocht via de online shops van beide merken. [Tekst gaat door onder de foto’s.]

Pitti Immagine blij met opkomst: ‘We hadden deze energie echt nodig’

De Florentijnse mannenmodebeurs Pitti Uomo 102 sluit vandaag officieel zijn deuren en hoewel de definitieve bezoekersaantallen nog moeten worden opgemaakt, zijn de eerste tellingen ‘buitengewoon bemoedigend’ voor de organisatie. In een persbericht meldt beursorganisator Pitti Immagine dat er van dinsdag 14 juni tot en met donderdagmiddag 16 juni 9.000 bezoekers Fortezza da Basso binnenliepen. Er wordt gemikt op 11.000 in totaal waarvan 40 procent uit het buitenland. Er staan bijna zevenhonderd merken. Raffaello Napoleone, CEO van Pitti Immagine is verheugd: “De cijfers zijn beter dan we hadden gehoopt.” De tien buitenlandse markten waar de meeste bezoekers vandaan komen deze editie zijn Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië, Verenigde Staten, Spanje, Turkije, Frankrijk, Zwitserland, België en Oostenrijk. Voor de Pitti is het van groot belang dat Japanners (tot nu toe 76 kopers) en Koreanen (61) terug zijn, zegt de CEO, ondanks de waarschuwingen en beperkingen die nog steeds gelden in hun land. “Ik ben blij voor ons, voor het hele team. Voor de stad. We hadden deze energie echt nodig.”

Lees ook: Zonnig Pitti Uomo 102 uit de startblokken, kleiner dan normaal