TOP

Zonnig Pitti Uomo 102 uit de startblokken, kleiner dan normaal

Na twee jaar van afstel, uitstel, kleinere en digitale edities is nummer 102 van mannenmodebeurs Pitti Uomo weer een compleet normale versie. In een zonovergoten Florence schitteren hier van 14 tot en met 17 juni de zomercollecties voor seizoen 2023. Dat zijn er minder dan voorheen en dat wordt gevoeld door een aantal Nederlandse bezoekers. "De editie in januari vond ik inspirerender."

Foto’s: Textilia

De Florentijnse zon staat al vroeg te schitteren boven het beursterrein Fortezza da Basso op de openingsdag van de Pitti Uomo, editie 102. De verwachtingen zijn hoog gespannen. Dat was al voelbaar tijdens het openingsdiner in Palazzo Strozzi de avond ervoor, zeker nu er weer een complete beurs plaatsvindt zonder beperkende maatregelen. Het thema Pitti Island bij binnenkomst van het terrein, met zijn azuurblauwe kleuren en het geluid van een ruisende zee, zet meteen de toon. De Pitti Uomo 102 is uit de startblokken met frisse zomercollecties, fraai geklede bezoekers en opvallende beursstands, zoals die van Lardini en North Sails (zie foto’s hieronder).

Speciale events

Editie 102 is naast de gebruikelijke modebeurs, ook het toneel van mooie modeshows, jubilea en speciale lanceringen. De eerste show was van eregast van de Pitti Uomo de Britse ontwerper Grace Wales Bonner op 14 juni in Riccardi Medici Palace, gevolgd door Anne Demeulemeester woensdag 15 juni waarin de geschiedenis van het merk centraal staat en dat wordt gepresenteerd met een speciale installatie van een selectie van de mooiste archiefstukken. Op dezelfde dag showen ook Sapio, van Giulio Sapio, en Soulland hun collecties. Soulland viert dit jaar zijn 20e verjaardag. Andere hoogtepunten zijn het 70-jarig jubileum van het Italiaanse jeanslabel Roy Rogers, het 40-jarig bestaan van WP Lavori In Corso en het 15-jarig jubileum van Antony Morato. En dan is er ook nog een bijzonder project: de presentatie van het werk van zeven Oekraïense creatievelingen, waarmee de Pitti zijn steun aan deze inwoners van het in oorlog verkerende land wil betuigen.

‘Omver geblazen’

Met zo’n 682 exposanten, waarvan 280 uit het buitenland, en 15.000 bezoekers is het op de beurs minder druk en vol dan eerdere jaren. Bepaalde delen van de beurs zijn dicht, wat aangeeft dat de Pitti niet op het niveau van voor de pandemie is, toen er wel zo’n 1.200 merken op af kwamen. Niet zo gek, na een periode van coronabeperkende maatregelen, waar zeker ook deze beurs schade door heeft opgelopen. Voor veel buitenlandse bezoekers was de wintereditie van de Pitti Uomo in januari 2020 de laatste keer dat ze de ‘normale’ editie bezochten. Daarom waren de verwachtingen nu zo hoog gespannen, maar het werd niet voor iedereen zoals gehoopt. “Ik had verwacht dat we omver geblazen zouden worden met veel bezoek en collecties, maar dat gevoel heb ik niet”, vertelt Elton Bos van mannenmodewinkel Elton in Hoorn. “Ik mis veel merken en vernieuwing, de editie van afgelopen januari vond ik inspirerender.”

Gemis

“Voor mijn gevoel is het de helft kleiner”, reageert Martijn Lusink van Oger, die samen met Oger’s inkoopmanager Karim Benhammouch de Pitti bezoekt. “Ik ben niet erg enthousiast over het aanbod. Maar wij komen in principe naar deze beurs om relaties te ontmoeten. Voor inkoop focussen wij ons meer op Milaan.” Ook Henk Ariese, eigenaar van modewinkel De Oude Sluis, is niet helemaal tevreden. “De Pitti is toch de beurs waar je voorheen altijd de crème de la crème van de mannenmode kon vinden, waar je je winkel kon spiegelen aan de internationale merken, maar dat is het niet meer. Ik mis de grote merken als Woolrich en Parajumpers. Ik heb natuurlijk vooraf de merkenlijst bekeken en ben toch afgereisd omdat het ook leuk is om in Italië te zijn, maar ik wil hier het liefst internationaal kunnen inkopen. Het moet niet verder afzakken.”

Betere snoepwerk

Toch is niet iedereen teleurgesteld; Thomas Oeben van Oeben’s Mercantile in Utrecht is zeer content. “Het is compact qua opzet, maar voor mij staan hier de keymerken. Het betere snoepwerk haal ik hier. Twintig procent van de merken die verkoop komt hier vandaan, veelal labels die ik als enige in Nederland verkoop. Ik ben überhaupt blij om weer hier te zijn.” Ook voor Randy Hoogeweegen en Aleks Kuijpers is het een goede beurs. De Pitti is de eerste in een reeks modebeurzen waar ze hun merk Ampère introduceren. “We krijgen veel belangstelling, van zowel Nederlandse als buitenlandse partijen. Ze schrijven niet meteen, maar maken wel vervolgafspraken.”

Volg Textilia ook op Instagram voor het laatste nieuws van de beurs.