TOP

Nieuwe retail-cao, Almere Centrum verkocht, Zalando koopt Highsnobiety

Er is een nieuwe cao Retail Non-Food, met daarin een loonsverhoging van 4,36%. Unibail-Rodamco-Westfield verkoopt winkelcentrum Almere Centrum aan een groep particuliere investeerders. En Zalando neemt een meerderheidsbelang in Highsnobiety. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 14 juni 2022.

Foto: Zalando

Nieuwe retailcao

Inretail heeft met de vakbonden een onderhandelaarsresultaat bereikt voor een nieuwe cao Retail Non-Food. Bij groen licht van de achterban van de vakbonden is er op 24 juni een akkoord. De cao gaat een half jaar gelden, van 1 juli tot en met 31 december 2022, en de loonschalen worden in totaal met 4,36% verhoogd. Omdat het belangrijk is dat werknemers in deze tijd een loonsverhoging krijgen, is gekozen voor een cao voor een half jaar. In dit half jaar kunnen onderwerpen voor de volgende cao worden voorbereid en uitgewerkt, zoals een onderzoek naar beloningsstructuren in de branche. Werknemers die per 1 juli meer verdienen dan het maximum van hun schaal, maar niet meer dan €4000,- ontvangen een eenmalige uitkering van 2,5% van 6 bruto maandsalarissen. De cao-partijen spraken verder af om avondwerk voor winkelmedewerkers te beperken tot maximaal twee avonden per week, met uitzondering van de drukke en belangrijke maand december. Medewerkers krijgen het recht gebroken diensten te weigeren. Bij vacatures krijgen parttime medewerkers die al in dienst zijn voorrang bij het invullen van de vrijgekomen uren. Voor medewerkers die vanuit hun functie thuis kunnen werken, is een thuiswerkvergoeding van € 2,- netto per dag afgesproken. BHV’ers ontvangen een jaarlijkse vergoeding van €75,- bij het behalen of verlengen van hun certificaat.

Nieuwe eigenaar Almere Centrum

Unibail-Rodamco-Westfield (URW) verkoopt winkelcentrum Almere Centrum voor 155 miljoen euro aan een groep particuliere investeerders onder leiding van de UMB Groep. De transactie zal naar verwachting voor eind juli worden afgerond. Almere Centrum beslaat 87.000 vierkante meter en telt meer dan 140 winkels. De transactie is onderdeel van de nieuwe strategie van URW om te focussen op grote winkelcentra en de kleine winkelcentra af te stoten. In Nederland heeft de vastgoedeigenaar nu nog drie winkelcentra, namelijk paradepaardje Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, stadshart Zoetermeer en stadshart Amstelveen.

Zalando neemt meerderheidsbelang in Highsnobiety

Zalando heeft een meerderheidsbelang verworven in Highsnobiety. Highsnobiety werd in 2005 in Berlijn als blog opgericht voor het samenbrengen van streetwear en high-end luxemode en omvat tegenwoordig een mediatak, een creative consultancy en een gecureerd handelsplatform. De samenwerking met Highsnobiety zal Zalando’s ambitie om het startpunt te zijn voor streetwear, nieuwe luxe en inspiratie op het gebied van mode, versnellen vooral voor jongere, modebewuste consumenten. Beide bedrijven blijven onafhankelijk van elkaar opereren. Highsnobiety zal Zalando helpen om inspirerende ervaringen te verweven in de customer journey en daarmee een spannende en activerende online omgeving te creëren voor zowel consumenten als merken. Dankzij de aansluiting bij de Zalando Groep kan Highsnobiety gebruik maken van Zalando’s expertise en middelen om zijn eigen e-commercemogelijkheden te versterken. Highsnobiety behoudt redactionele onafhankelijkheid, het creative agency-werk blijft volledig zelfstandig en de managementstructuur ongewijzigd. Highsnobiety-oprichter en -CEO David Fischer behoudt een minderheidsbelang.

Eén op vijf Nederlanders heeft schuldgevoel over pakketbezorging

Eén op de vijf Nederlanders (22%) voelt zich schuldig bij het plaatsen van een online bestelling doordat de bezorging van het pakket bijdraagt aan extra milieuvervuiling, drukte op straat of overlast door de bezorgers. Dit blijkt uit onderzoek van de transport management service Wuunder onder ruim 1.000 Nederlanders. Maar liefst 11 procent van de consumenten ervaart een nog sterker gevoel van schaamte. Zij zijn van mening dat er langzamerhand een taboe ontstaat rondom het thuisbezorgen van spullen. Uit het onderzoek blijkt verder dat een derde van de Nederlanders (34%) altijd kiest voor het eerst mogelijke bezorgmoment, ook als zij het pakket pas op een later moment nodig hebben. Maar liefst 73 procent van de consumenten kiest alleen voor de snelste bezorging van een pakket als zij daar niet extra voor hoeven te betalen. Hetzelfde percentage vindt ook dat het eerlijk is om minder verzendkosten te betalen als je kiest het pakket niet de volgende dag te willen ontvangen.

Meer faillissementen in mei

Er zijn in mei 71 bedrijven meer failliet verklaard dan in april, meldt het CBS. Het niveau is echter nog laag vergeleken met de periode voor het uitbreken van corona. Niet gecorrigeerd voor zittingsdagen zijn er in mei 210 bedrijven en instellingen (inclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel het grootste aantal faillissementen, namelijk 43. Dat zijn er 19 meer dan in april. De handel behoort tot de bedrijfstakken met de meeste bedrijven. Relatief gezien werden er in mei de meeste faillissementen uitgesproken in de sector vervoer en opslag.