TOP

Pitti Uomo onthult eregast en thema zomereditie (plus een eerste lijst met deelnemende merken)

Wat tijdens de afgelopen wintereditie van de mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence niet lukte, gaat komende zomer gebeuren: Ann Demeulemeester is de eregast van editie 102 van de mannenmodebeurs. Ook zijn het thema en de eerste deelnemende merken bekend gemaakt.

Foto: Textilia

Nog een maand en dan barst het mannenmodefeest in het Florentijnse bastion Fortezza da Basso los. In aanloop daar naartoe dropt de organisatie Pitti Immagine geregeld nieuwtjes over de merken en events. Het laatste nieuws is de eregast van het event: het Belgische modelabel Ann Demeulemeester. Zij cureert tijdens de 102de editie van Pitti Uomo een speciale expositie waarin de bijna 40-jarige geschiedenis van het merk wordt getoond, zo staat in een persbericht. De tentoonstelling is te zien in Stazione Leopolda in Florence en bestaat uit de nieuwste collecties en archiefitems van het merk. De expositie zou tijdens de wintereditie in januari 2022 al plaatsvinden, maar toen gooide de op dat moment gelende coronaregels roet in het eten.

Wedstrijden

Hert merk Ann Demeulemeester is opgericht door de naamgever zelf; de designer studeerde in 1981 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen. Vanaf 1982 nam ze met haar eerste collecties deel aan een reeks wedstrijden en mode-evenementen. In 1987 lanceerde ze haar eigen label samen met haar jarenlange creatieve partner Patrick Robyn. De eerste modeshow in Parijs in 1992 zette haar meteen op de internationale modekaart.

Luxe modemerk

In 2013 verliet Ann Demeulemeester haar label en sindsdien experimenteert ze met verschillende nieuwe expressieve formaten. Zo ontwerpt ze interieuraccessoires voor Serax. Het merk Ann Demeulemeester is sinds september 2020 in handen van de Milanese ondernemer Claudio Antonioli. Hij kocht het van de Belgische mode-topvrouw Anne Chapelle. Hij wil het label herpositioneren als een luxe modemerk. Hij herlanceerde het merk dit jaar in Parijs tijdens de Paris Fashion Week met de presentatie van de collectie voor zomer 2023.

Pitti Island

Editie #102 van Pitti Uomo vindt plaats van 14 tot en met 17 juni 2022 en heeft als thema Pitti Island. Zowel in de aankleding van beursterrein Fortezza da Basso als in de campagnes van de beurs staat het eilandgevoel centraal. Ook de kindermodebeurs Pitti Bimbo en stoffenbeurs Pitti Filati worden volgens dit thema aangekleed door creatief directeur Angelo Figus en het Narente- duo, Lucio Aru en Franco Erre. Voor het decorontwerp tekent architect Alessandro Moradei. “Pitti Island wordt een denkbeeldig eiland, in constante uitwisseling met de wereld”, licht algemeen directeur Agostino Poletto toe. “Een land van geselecteerde plantkunde, een land met een vriendelijke en open natuur, een land dat leuk en reflectief kan zijn, een land waar je elkaar kunt ontmoeten en samen kunt zijn voordat iedereen op zijn eigen reis vertrekt. Het is een perfecte metafoor voor onze shows en de doelen die we met elke editie willen bereiken, door de beste creativiteit in de mode te selecteren.”

Themagebieden

Pitti Uomo is opgedeeld in vier themagebieden: Fantastic Classic, gewijd aan de klassieke merken, Futuro Masschile, die fashion-forward herenkleding in de schijnwerpers zet, Dynamic Attitude, kleding met een urban twist, en S|Style Sustainable Style voor opkomende, duurzame modeontwerpers en labels. Een greep uit de merken die acte de présence geven: Xacus, Liberty, Rose, Liu Jo Men’s Collection, Herno, Lardini, Bob, Wool & Co, Bikkembergs, Lodenfrey en Pal Zileri. Ook de Nederlandse merken Lois Jeans, Arma, Mason Garments, Outdoor Survival Canada, Peppino Peppino Denim en Secrid staan op de beurs.

Gastontwerper

Eerder maakte de beurs al de gastontwerper van deze 102de bekend: Grace Wales Bonner van het Britse label Wales Bonner. De designer van Engels-Jamaicaanse origine presenteert tijdens een show de zomercollectie voor 2023. Pitti Uomo looft Wales Bonner om diens culturele en multidisciplinaire invalshoeken, naast de samenwerkingen met artiesten en stylisten. Verder noemt de beursorganisator de ontwerpen vol ‘soul’ door de combinatie van elegante sartoriale ontwerpen met elementen van sportswear.