TOP

Mausons start crowdfunding, iDeal overgenomen en UPV Textiel gaat vanaf juli in

Met een half jaar uitstel gaat de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) Textiel er vanaf 1 juli toch komen. Verder: het duurzame mannenmodelabel Mausons wil groeien met crowdfunding, iDeal is overgenomen en acteur Nasrdin Dchar is de nieuwe merkambassadeur van Atelier Munro. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 25 april.

UPV Textiel gaat op 1 juli in

Met een half jaar uitstel gaat de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) Textiel er vanaf 1 juli toch komen. De wet maakt textiel- en modebedrijven verantwoordelijk voor de afvalfase van kleding en linnengoed die zij in Nederland verkopen. Het is een van de stappen die het kabinet zet richting een circulaire economie in 2050. Uit een in 2018 uitgevoerd onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat Nederlanders jaarlijks 305 kiloton kleding wegdoen. In 2025 moet de helft daarvan hergebruikt of gerecycled worden en in 2030 driekwart. Het huidige niveau ligt op 35 procent.

Inretail en Modint zetten daarbij in op een gezamenlijke aanpak. Vooruitlopend op de nieuwe regelgeving, lanceerden de brancheorganisaties vorig jaar Stichting UPV Textiel. Die moet het voor UPV-plichtige bedrijven mogelijk maken om als collectief aan de eisen te kunnen voldoen. Met gezamenlijke afspraken met inzamelaars en verwerkers, en gestroomlijnde administratie- en monitoringssystemen waarmee verantwoording kan worden afgelegd.

Lees hier verder: wat betekent de UPV Textiel voor modebedrijven?

Mannenmodemerk Mausons start crowdfunding

Mannenondermodelabel Mausons is een crowdfunding gestart om de collectie te verbreden en het bereik te vergroten. Het label wil €65.000 ophalen om deze doelen te bereiken, zegt oprichter Mauro Estevão (zie portret). Met zijn in 2021 gelanceerde label wil hij een ‘nieuwe standaard’ neerzetten binnen het hogere (mannenmode)segment. Mausons werkt voor de collecties met Micromodal-textiel, een vezel op basis van beukenhoutpulp. Bij de productie wordt minder water en energie gebruikt. het merk produceert in Portugal en bezorgt bestellingen op de fiets, in een composteerbare verpakking.

Mausons startte met ondergoed en wil (verder) uitbreiden met sokken, T-shirt en overhemden. Ook wil Estevão een marketingcampagne opzetten om de naamsbekendheid te vergroten en het dealernetwerk uitbreiden. Uiteindelijk moet 30 procent van de omzet via de wholesale komen. Naast de eigen webshop en koppelingen met duurzame modeplatforms Project Cece en The Sustainable Fashion Gift Card heeft Mausons verkooppunten in Eindhoven en Utrecht.

Atelier Munro lanceert campagne met Nasrdin Dchar

Acteur Nasrdin Dchar is de nieuwe ambassadeur van Atelier Munro. De acteur stelde een persoonlijke collectie voor het made-to-measure mannenmodemerk samen, die zijn leven en smaak weerspiegelt. Eerder vroeg de Amsterdamse maatwerkspecialist onder meer sommelier Simo Zbiri, muzikant Dominic Seldis, Formule 1-coureur Nyck de Vries en stijlpastoor Arno Kantelberg hetzelfde te doen.

Dchar liet zich fotograferen in zijn thuisstad Rotterdam, in vier door hem gekozen outfits. Een lichte outfit voor het warmere klimaat, beïnvloed door zijn Marokkaanse roots, een witte smoking voor op de rode loper, een volledig zwarte look geïnspireerd door Rotterdam (met en knipoog naar dichter Jules Deelder) en comfortabele praktische kleding voor zijn rol als vader.

Consumenten iets positiever in april

Consumenten waren in april voor de zesde maand op rij minder pessimistisch dan een maand eerder, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -37, tegen -39 in maart. Dat is een flinke verbetering ten opzichte van de dip van -59 in september en oktober 2022. Al ligt het cijfer nog wel ruimschoots onder het gemiddelde van -10 over de afgelopen twintig jaar.

Ook de koopbereidheid is iets minder negatief. Die komt uit op -30, tegen -33 in maart. Het oordeel over de financiële situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden verbeterde eveneens. Nederlanders staan ook weer iets positiever tegenover het doen van grote aankopen.

iDeal gaat op in nieuwe Europese betaalmethode

De meest gebruikte online betaalmethode van Nederland, iDeal, gaat over enkele jaren verdwijnen. Het systeem wordt de basis voor een nieuwe Europese betaalmethode. Dat melden diverse media, waaronder de Volkskrant. Eigenaar Currence draagt iDeal over aan het European Payments Initiative (EPI). Dit samenwerkingsverband van zestien banken en betalingsinstellingen uit de Benelux, Frankrijk en Duitsland wil dat er een makkelijke oplossing voor betalingen komt in alle deelnemende landen. Het wordt een open systeem, ook niet-leden kunnen er gebruik van maken.

iDeal werd in 2004 gelanceerd en is eigendom van drie grote Nederlandse banken: ABN Amro, ING en Rabobank. Zij brachten de dienst onder bij Currence. De methode maakt het mogelijk om online betalingen direct van de rekening af te schrijven en heeft in Nederland een marktaandeel van 70 procent. Zo’n oplossing is er in veel landen niet, stelt CEO Daniël van Delft van Currence in een aankondiging. “De partijen achter het EPI willen een standaard opzetten.” De nieuwe Europese betaaldienst zal in eerste instantie in Duitsland en Frankrijk op de markt komen. Van Delft verwacht dat iDeal hier op den duur ‘heel geleidelijk’ in zal opgaan.