TOP

Cotton Club breidt flink uit. ‘Eind van het jaar hopen we rond de veertig winkels te hebben’

Cotton Club zet wegens succes flink in op expansie. De vrouwenmodeketen opent deze maand twee nieuwe winkels en er staan er nog zes op de planning voor de rest van het jaar. Directeur Nathalie Broekmeulen-van Zeelt: “Het fijne van zo’n groot bedrijf is dat je een merk meteen bij 60 winkels kunt lanceren.”

Cotton Club werd zes jaar geleden gelanceerd als vrouwenmodemerk binnen The Sting, onder de hoede van directeur Nathalie Broekmeulen – van Zeelt. Het merk is geïnspireerd door reizen naar Zuid-Europese bestemmingen en de bijbehorende mediterrane levensstijl.

Wanneer kwam het besluit Cotton Club als zelfstandig winkelconcept uit te rollen?

Nathalie Broekman-van Zeelt: “In 2017 kwam de eerste collectie binnen bij The Sting en een half jaar later openden we de eerste winkels op het Gelderlandplein in Amsterdam en in Nijmegen. Dat is dus snel gegaan. Cotton Club was al snel een populair en groot merk met veel fans. Daardoor zagen we de potentie. Sinds januari 2022 staat Cotton Club helemaal op zichzelf en wordt het ook niet meer bij The Sting verkocht, maar alleen in de eigen winkels en webshop.”

Waarom slaat het zo goed aan denk je?

“De collectie heeft een bepaalde stijl, die voor veel vrouwen toegankelijk is en een brede doelgroep aantrekt. Die stijl is niet zozeer leeftijdsgebonden, maar gaat meer over type vrouw en smaak. Het is vrouwelijk, draagbaar en comfortabel, maar heel uitgewerkt. Elk item heeft wel een extraatje: een borduursel, printje, ruffle of mooi knoopje. Het is nooit schreeuwerig. We brengen vooral neutrale, lichte en zachte kleuren. We gebruiken niet veel zwart en ook geen felle kleuren. Ook in de winkels is het licht en wit. Die doen denken aan een beachclub, zelfs al kom je midden in de winter binnen.”

Inmiddels zijn er 35 winkels.

“De groei ging geleidelijk, maar vooral het afgelopen jaar is het in rap tempo gegaan en dat zet dit jaar door. Eind van het jaar hopen we rond de veertig winkels te hebben. Als je zelfs tijdens de coronajaren een zeer positief resultaat neerzet, is er potentie voor uitbreiding. Dit jaar hebben we tien openingen, waarvan twee heropeningen. Dat zijn winkels die pas drie of vier jaar oud zijn, maar die we weer een update geven. Dat zit in de details, zoals de toonbank en de vloer. In de eerste winkels hadden we bijvoorbeeld grijze houten vloeren die worden vervangen door zandkleurige stenen.”

Wat is jullie locatiebeleid?

“Wij concentreren ons op A-locaties in de steden en winkels met een mediterrane, open en lichte uitstraling. Belangrijk zijn bijvoorbeeld dat er veel ramen zijn voor voldoende licht. We draaien het beste in de grote steden, maar ook in de kleinere stadjes. We hebben winkels van 350 vierkante meter en een klein aantal van bijna 1000 vierkante meter. Maar de focus ligt op panden rond de 500 tot 700 vierkante meter, omdat we echt het boetiekgevoel willen bewaken.”

Voor hoeveel winkels is er ruimte?

“Voor 2024 staan er alweer een aantal nieuwe winkels op de planning en daarnaast zijn we op zoek naar meer locaties. We openen ook winkels in België. Vorig jaar in Antwerpen en onlangs in Luik. We hebben de doelstelling om voor sterke expansie te gaan, maar kiezen ook voor stabiliteit. We zijn een flexibel bedrijf en reageren altijd op de ontwikkelingen in de markt. Als een ander concept binnen het bedrijf opeens hard groeit, kan de focus ook daar op komen te leggen. Maar momenteel zit Cotton Club nog in een zeer positieve flow.”