TOP

Van Biarritz naar het Rijksmuseum: zo glijdt New Amsterdam Surf Association over de perfecte golf 

Afgelopen week lanceerde New Amsterdam Surf Association een speciale capsulecollectie in samenwerking met het Rijksmuseum. Het eigenzinnige surf- en streetwearlabel is daarnaast druk met groei op diverse vlakken. Oprichter Paul Zeper: “Vanaf juni zit de agenda ramvol.”

Foto: Philippe Vogelenzang / Richard “puursappie” Sahetapy / Kay van der Valk

Hoe is de samenwerking met het Rijksmuseum ontstaan?

Paul Zeper, oprichter New Amsterdam Surf Association: “Ik gebruik al een aantal jaren Rijksstudio, de beeldbank van het Rijksmuseum waar veel kunstwerken in verzameld zijn, als inspiratie voor artworks en ontwerpen. Eerst voor mijn voormalige merk Dezeep en nu regelmatig voor New Amsterdam Surf Association. Vorig jaar gebruikte ik bijvoorbeeld een beeld van ‘De bedreigde zwaan’ van Jan Asselijn voor T-shirts. Het magazine Holland Herald publiceerde er een foto van die door een directielid van het Rijks werd gezien. Toen is het balletje gaan rollen.” 

Wat is jouw persoonlijke favoriet uit deze collectie?

“De ‘milkmaid cardigan’, omdat de cardigan als item sowieso favoriet is. Daarnaast ‘Vermeer’s blue jacket’, die we conceptueler en minder letterlijk hebben benaderd. Als het ware hebben we de jas uit het werk getrokken en vertaald naar het nu. We vroegen ons af hoe wij zelf en onze community dit jack zouden dragen. Als een boxy en oversized workwearjas, terwijl we op onze telefoon kijken, in plaats dat we een brief schrijven. Dit hebben we ook in beeld gebracht in onze campagne.”

Wat levert zo’n samenwerking je merk op? 

“Ik denk vooral een veel bredere kijk op het merk en op het Rijksmuseum. We laten zien dat kunst niet alleen is voorbehouden aan een bepaald soort mensen, maar ook jongeren kan interesseren. Sowieso valt het me op dat veel jonge streetwearmerken als Daily Paper – die eerder met Van Gogh een collab hadden – sterk beïnvloed worden door persoonlijke interesses. En kunst is daar vaak onderdeel van.”

Komt er een vervolg?

“Dat weet ik nog niet, wie weet. We gaan eerst even landen van alle activiteiten van afgelopen week en dan kijken we verder. Ik sta op zich er wel voor open.”

Hoe gaat het verder met New Amsterdam Surf Association?

“Eigenlijk best wel goed. Het is flink aanpoten, we zijn constant bezig met verbetering van de designs, kwalitatievere stoffen, de totale collectie en het buitenland. Vanaf juni zit de agenda ramvol met pop-up-events en voorverkoopmomenten. Van Parijs, Berlijn, Biarritz, München, New York en Tokio tot Texel. We gaan naar New York om ons te oriënteren op salesmogelijkheden voor volgend seizoen. Japan en Korea worden ook serieuzere markten. In beide landen worden de verkooppunten verdubbeld, van vijf naar tien.”

In Nederland wordt het merk ook steeds zichtbaarder in winkels. 

“We liggen bij Bijenkorf en veel bij zelfstandigen, vaak in de fashion streetwearboetieks. Het voelt alsof we snelle stappen hebben gemaakt, omdat we met Dezeep al een aardig netwerk hadden opgebouwd. Dat heeft zeker uitgemaakt qua pitchen bij ondernemers. Daarnaast heeft Wikash Mahangoe van Feels Agency een flinke bijdrage gehad door zijn contacten met veel Nederlandse winkels. Er is nog best groei mogelijk voor Nederland, hoewel deze markt vrij prijsgedreven is. We zijn bezig ons op verschillende fronten te verbeteren – wat betreft kwaliteit en duurzaamheid – en daar hangt wel een prijskaartje aan. We ontkomen niet aan hogere prijzen.”

Op wie richt je je?

“Dat is vrij breed. We liggen tussen streetwear en ‘contemporary luxury’-merken in. Dat is ook precies wat onze stijl is: streetwear T-shirts en basics met grafische prints en logo’s, tegelijkertijd zijn we bezig met meer verfijnde Italiaanse knitwear met minder branding en meer focus op kwaliteiten en details. Mijn team en ik zijn daar fan van. Zelf vind ik het ook een mooie uitdaging om conceptueel te ontwerpen in plaats alleen maar vanuit commercie. Hoewel ik ook erg van de combinatie houd, zoals een mooi pak met een logo T-shirt. Onze consumenten zijn net zo divers. Dat gaat van jongeren die voor de uitgesproken graphics gaan en oudere surfers die voor cleanere looks gaan tot vrouwen. Maar liefst een derde van onze klanten is opmerkelijk genoeg vrouw. We staan voor iedereen open.”

Wat zijn op dit moment bestsellers in de collectie?

“De T-shirts zijn zoals altijd erg goed, naast zomeritems als shorts. Ik merk dat steeds vaker diverse producten worden opgepikt. We hebben bijvoorbeeld maar één jeans en die wordt erg goed ontvangen. Jerseys, hoodies en T-shirts zullen altijd de kern van het merk blijven, met daaromheen items die bij onze stad- en strandlifestyle passen.”

Hoe zou je New Amsterdam Surf Association omschrijven?

“Als een eigenzinnig, stads streetwear fashionmerk door surfers.”  

Wat zijn je ambities voor de komende tijd?

“Enerzijds onze sociale activiteiten verder ontplooien met onze Surf Academy – waarbij we kinderen en jongvolwassenen leren surfen. En verdere stappen maken in maatschappelijk ondernemen. Er staan meetings gepland met ervaringsdeskundigen, onder andere mensen die van Digital een volledig circulair festival hebben weten te maken. Zij weten welk pad te bewandelen en kennen de uitdagingen van duurzaam ondernemen. Met hen kijken we wat realistisch en haalbaar is en wat direct veranderd kan worden in de bedrijfsvoering.” 

“Het is heel makkelijk en easy om als buitenstaander te roepen dat een merk volledig duurzaam moet zijn, maar die willen vervolgens niet 150 euro voor een T-shirt betalen. Er hangt namelijk wel een prijskaartje aan het verduurzamen van een collectie. Tegelijkertijd is dit voor ons een essentieel streven, omdat wij ontzettend met natuur en water bezig zijn. Mijn team en een groot deel van onze klantenkring bestaat bijna volledig uit surfers.”