TOP

Mannenondermodemerk Wahts naar Project in Las Vegas

Op persoonlijke uitnodiging van de directeur staat het Nederlandse luxe mannenondermodemerk Wahts van 18 t/m 20 februari op de beurs Project in Las Vegas. Textilia sprak eigenaar Karin Kostense.

In 2011 besluiten Karin Kostense en haar man het luxe ondermodemerk Wahts op te zetten, voor mannen die op zoek zijn naar luxe ondermode zonder schreeuwerige logo’s. Het blijkt een goede zet, want inmiddels wordt het merk in tien landen verkocht, waaronder Rusland, Polen en Groot-Brittannië. In Nederland is Wahts onder andere te koop bij Frans Boone in Sluis en Hartman & Hartman in het Amsterdamse Conservatorium Hotel. Nu dient de volgende uitdaging zich aan: een verovering van de Amerikaanse markt. Karin Kostense legt uit waarom en hoe aanwezigheid op Project in Las Vegas daar een belangrijke rol bij kan spelen.
 
Hoe zijn jullie voor Project uitgenodigd?

“We hadden al eens contact gehad met de directeur van Project, Tommy Fazio. Hij was volgens eigen zeggen ‘completely obsessed’ met ons merk. Wij dachten in eerste instantie dat het typisch Amerikaans enthousiasme was. Maar tijdens de afgelopen Pitti Uomo in Florence nodigde hij ons uit om van 18 t/m 20 februari naar Las Vegas te komen. De beursstand van ruim 7000 dollar en het hotel zouden worden vergoed. Daarnaast worden we gepresenteerd als één van de meest innovatieve en veelbelovende nieuwe merken in de high-end sectie The TENTS. Toen hadden we zoiets van: misschien meent hij het toch wel. Voor ons is het natuurlijk een kans die we niet konden laten schieten.”

Waarom is Fazio zo enthousiast over jullie?

“Ik denk dat het vooral te maken heeft met onze unieke positie. In de VS heb je in het luxe segment enerzijds grote modemerken als Emporio Armani met schreeuwerige logo’s en aan de andere kant de hele klassieke, saaie ondermode. Wij combineren fashion met vakmanschap en hoogwaardige materialen. Hierdoor zijn we interessant voor mannen van alle leeftijden die op zoek zijn naar luxe ondermode die zowel modieus als sophisticated is.”

Zijn jullie al klaar voor de Amerikaanse markt?

“Eigenlijk was het nog niet concreet ‘in the picture’, we dachten zelf over een jaar die kant op te gaan. We hebben al contact met Saks Fifth Avenue, maar dat is nog in een pril stadium. Qua productie zijn we er in ieder geval wel klaar voor. Onze producent in Portugal werkt ook voor grote merken als Missoni en Burberry, maar ook een Inditex, dus kan grote aantallen makkelijk aan. Daarnaast hebben we al een behoorlijke voorraad en naast de fashion styles een Never Out Of Stock assortiment. Voor klanten is dat interessant, want bij jonge merken is het vaak lang wachten voordat de eerste bestellingen binnen zijn. Bij ons is dat niet het geval, wij kunnen direct leveren.” 

Wat hopen jullie op Project te bereiken?

“Als we bij Barneys kunnen verkopen, zou dat natuurlijk wel echt geweldig zijn. Maar in principe staan we open voor alle high-end winkels en luxe warenhuizen die ons merk met aandacht kunnen en willen verkopen. Overigens richten we ons bij Project niet alleen op de Amerikaanse klanten. Er schijnen ook veel Japanners, Koreanen en Australiërs te komen. Dat zijn voor ons ook heel interessante landen.”