TOP

Mannenmodemerk Flacq opent winkel in Haarlem

Van online verkoop naar een eigen winkel. Het mannenmodemerk FLACQ stapte in het retailavontuur. Eind september werd de eerste fysieke winkel geopend aan de Kleine Houtstraat.

Eigenaren Remco Zeck en Sabine Bleumink willen in de winkel een merkervaring neerzetten, iets dat met een webshop moeilijk is. Zo heeft de winkel een frisse en informele uitstraling met industriële en vintage elementen. Remco: “We zijn een kleine winkel en willen dat klanten zich in een huiselijke sfeer bevinden. Zo kiezen we bijvoorbeeld niet voor een toonbank, maar voor een eettafel met stoelen waar mensen een kop koffie kunnen drinken. Nog een bijzondere ervaring voor klanten: ze mogen meekijken bij het ontwerpproces van nieuwe items.”

Testshop
In de winkel verkopen eigenaren Remco Zeck en Sabine Bleumink puur en alleen hun eigen merk. Remco: “We focussen ons uitsluitend op knitwear van natuurlijke materialen. Omdat onze winkel klein is (54m2), kunnen we van elk item drie stuks etaleren.” De ontwerpers zien de winkel ook als een mogelijkheid om producten bij de consument te testen. De feedback die ze krijgen, nemen ze mee naar hun wholesaleklanten: de retailer.

Over de ontwerpers
Eigenaren Remco Zeck en Sabine Bleumink zijn in 2010 na hun studie aan het Amsterdam Fashion Institute (AMFI) direct van start gegaan met het eigen merk dat gespecialiseerd is in knitwear. ”Ondanks de competitieve markt en de economisch mindere tijd, zien we kansen. We denken dat we met ons specialisme in gebreide kleding een vernieuwend winkelconcept hebben. En met onze textielkennis en unieke producten willen we de klant naar ons toe trekken.”

Â