TOP

GfK-onderzoek: wat verwacht de klant in fashion webshops?

Volgens GfK wordt momenteel ongeveer negen procent van de totale modeaankopen via het internet gedaan. Wie zijn de consumenten die online kleding kopen en waar letten zij op?

Van de honderd vrouwen die een fashion webshop bezoeken, gaan er 11 over tot een aankoop (11%). Bij mannen is dit iets lager, daar gaan er per honderd bezoekers 8 over tot een aankoop (8%). Mensen tussen 20 en 49 jaar kopen het vaakst kleding online. Ook gezinnen met kinderen zijn sterk vertegenwoordigd. Bekendheid met internet speelt een grote rol voor een kledingaankoop online. Kenmerken als inkomen en regio zijn volgens GfK minder van belang.

Aankoop bevorderend 

Naamsbekendheid van de webshop is een belangrijke factor in het genereren van een kledingaankoop. Met name Zalando scoort hier erg hoog. Verder zijn service en kwaliteit van de producten in de ogen van de consument doorslaggevend. Levertijden moeten worden nagekomen en bestellingen moeten makkelijk geannuleerd kunnen worden. Het ruilen en retourneren van producten moet net zo makkelijk zijn als het bestellen. Ook kwaliteit van het product is in vergelijking met normale winkelaankopen erg belangrijk. De consument heeft minder zicht op de kwaliteit van het product en vertrouwt daarbij op het imago van de webshop.

Aankoopobstakels

Bezorgkosten worden vaak genoemd als drempel om op internet producten te bestellen, maar uit het onderzoek bleek dat het prijsniveau een groter obstakel vormt. Ook levertijd is een belemmerende factor. Vooral als consumenten langer dan vijf dagen moeten wachten op het product, haakt deze af. Opvallend was dat de retailers met een hoge conversie juist vaak bezorgkosten in rekening brengen.

GfK vergeleek voor dit onderzoek dertien kledingwebshops met elkaar, waaronder klanten van GfK. Het ging om H&M, Wehkamp, Hunkemöller, C&A, Esprit, Zalando, Mexx, Scapino, Otto, WE, Vimodos, Miss Etam en MS Mode.