TOP

Lionel Messi lanceert kledinglijn met zus van Hilfiger, Prada stopt met bont en Zalando start proef met herbruikbare verpakkingen


Lionel Messi lanceert kledinglijn met de zus van Tommy Hilfiger, Prada stopt met het gebruik van bont en Zalando start nog dit jaar een proef met herbruikbare verpakkingen. En verder: Hutspot opent winkel in Magna Plaza Amsterdam. Dit en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 23 mei.

Hutspot opent winkel in Magna Plaza Amsterdam

Lifestylelabel Hutspot opent half juni een nieuwe vestiging in het voormalige hoofdpostkantoor Magna Plaza in Amsterdam, op de onderste verdieping van het pand. Het is de zesde winkel van Hutspot. In deze 700 vierkante meter tellende winkel biedt Hutspot naast meer dan 100 merken, hier ook de eigen kleding- en interieurcollecties aan. En evenals in de andere zaken geeft Hutspot jonge, lokale designers ruimte. Zo wordt de wand versierd door illustrator Sandy van Helden en komen er wisselende exposities van jonge kunstenaars. Hutspot heeft meer openingen op de planning staan: een derde locatie in Amsterdam, een winkel in Breda en één op een locatie die later dit jaar bekend gemaakt. Oprichters Pieter Jongens, Nick van Aalst en Reinier Bernaert investeren graag in offline retail, zegt Jongens. “Met Hutspot tonen we al enkele jaren aan dat de offline-retail allesbehalve een uitstervend ras is. Wij merken juist door een offline ervaring te bieden van de merken in onze stores en van onze eigen Hutspot-lijnen dat de consument een sterkere affiniteit opbouwt met het Hutspot-merk.”

Zalando start proef met herbruikbare verpakkingen

Zalando wil later dit jaar in verschillende markten gaan testen met herbruikbare verpakkingen. Dat zegt Uwe Streiber, team leader packaging management van Zalando, tegen de regionale Duitse krant Rheinische Post waarover Twinkle schrijft. “We plannen een pilot voor herbruikbare verpakkingen en de klant kan de doos of verzendzak naar ons terug sturen. Deze kunnen we dan opnieuw gebruiken.” Om welke landen het gaat en hoe lang de proef duurt, kan Streiber nog niet zeggen. Daarnaast wil het bedrijf vanaf juni ook andere verpakkingsmaterialen gaan gebruiken. Zo worden de schoonheidsproducten in papieren verpakkingen verzonden in plaats van de huidige plastic omhulsels.

Nike maakt gratis handleiding voor duurzame productie

Sportmerk Nike heeft een gratis handboek gemaakt, meldt i-D. Het merk heeft hierbij samengewerkt met studenten en stafleden van Central Saint Martins en wil op deze manie duurzaam design tot een pijler van de industrie maken. De gids, die de naam ‘Circularity: Guiding the Future of Design’ draagt, is gepresenteerd op de tiende editie van de Copenhagen Fashion Summit.

In de handleiding en de bijbehorende werkmap staan tien duurzame ontwerpprincipes die een universele oproep zijn die de mode-industrie tot actie moeten aanzetten. “We kunnen helpen door onze ervaringen van de afgelopen 25 jaar open source te delen en voorbeelden van andere innovatieve merken aantrekken om er een gezamenlijke inspanning van maken”, licht Noel Kinder, Nike’s chief sustainability officer, toe. “Dit is waar we staan als industrie. We kunnen de noodsituatie niet als individuen oplossen.”

Prada doet bont in de ban

De Prada Group stopt met ingang van zomercollecties voor 2020 met het gebruik van bont. De huidige collectie wordt nog wel verkocht tot de voorraad op is. Dit maakt Prada Group bekend in een persbericht samen met de Fur Free Alliance (FFA), een coalitie van meer dan 50 dierenbeschermingsorganisaties uit meer dan 40 landen, waarvan Bont voor Dieren de Nederlandse vertegenwoordiger is. Prada wordt lid van het Internationale Fur Free Retailer Programma. “Door te focussen op innovatieve materialen, kan het bedrijf de creatieve grenzen van het ontwerpen verleggen en tegelijkertijd aan de vraag naar ethisch verantwoorde producten voldoen.” Bij het Fur Free Retailer Programma zijn 1.000 kledingwinkels, -merken en modehuizen aangesloten. “Hieruit blijkt dat deze wereldwijde beweging snel aan kracht wint”, stelt Brigit Oele, programmamanager bij Fur Free Alliance.

Messi lanceert kledinglijn met zus van Hilfiger

De Argentijnse topvoetballer en Barcelona-speler Lionel Messi stapt in de kledingindustrie. Hij gaat samen met MGO een kledinglijn ontwikkelen, meldt WWD. MGO is een merkportfoliobedrijf dat wordt geleid door creatief directeur Ginny Hilfiger, de zus van modemagnaat Tommy Hilfiger.

De kledinglijn wordt in juli gelanceerd op de e-commerce website The Messi Store en zal in augustus verder worden uitgerold. Er worden elke week items in beperkte hoeveelheden uitgegeven om de vraag naar het product te stimuleren. Het label van Messi wordt een sportief lifestylemerk dat vooral uit mannenkleding zal bestaan, aangevuld met een paar vrouwentops.