TOP

Label to watch: Y-Conic

Begin 2020 werd het nieuwe korte termijn vrouwenmodemerk Y-Conic gelanceerd, net voor de coronacrisis losbarstte. Maar dat vormde geen belemmering, want het aantal verkooppunten is gegroeid naar 235 in Nederland.

Y-Conic is opgericht door Wouter Klein van Creators of Fashion, die in 2015 het korte termijn vrouwenmodemerk My Pashion lanceerde. Y-Conic kan gezien worden als het meer uitgesproken zusje, met luxere afwerkingen en meer technische details. Zo  is de zelf ontwikkelde en gedeponeerde polyamide kwaliteit Easy Move Quality een belangrijke pijler in de collectie.

“Deze stof hebben we in drie verschillende diktes. Het is heel zacht en draagt supercomfortabel. Deze kwaliteit is ademend, kreukvrij, sneldrogend, kleurvast en loopt niet uit”, vertelt Mirjam van Dooren van Zuid Mode Agenturen, die het merk in het zuiden van het land vertegenwoordigt. “In de hele collectie staat draagcomfort voorop. Dankzij de eigen ateliers in China kunnen er steeds nieuwe kwaliteiten ontwikkeld worden, zoals vegan leather stretch, vegan soft suéde en super soft cotton. Verder is de pasvorm van de broeken heel sterk, met modellen voor verschillende lichaamstypes.”

Hoe ziet de collectie eruit?

“We maken fashion, maar wel in commerciële modellen. We spelen in op trends, zoals met de flare pants, ballonmouwen of de kleurrijke vegan leren items. Ook prints zijn belangrijk, die het merk zelf ontwerpt. Er zijn twee collecties per jaar, maar er zijn het hele jaar door nieuwe artikelen. Je kunt het zien als een ‘18 graden collectie’ voor het hele jaar, die niet gebonden is aan de seizoenen. Niks hoeft de uitverkoop in. Gemiddeld is er een levertijd van zes weken en er is voorraad waar winkeliers uit kunnen kopen.”

Is het een itemcollectie?

“We hebben geen pakketten, de winkelier kan zelf mixen en matchen tot een eigen collectie. Wat sterk is, is dat we zowel de fashion als de basisitems altijd in een breed scala van unikleuren hebben. De prints passen bij de uni’s, waardoor het kleurbeeld in de winkel door het seizoen heen gecoördineerd blijft. De prints zijn er in verschillende kleurstellingen en worden gebruikt voor alle items, zoals jurken, broeken, tops, bloesjes, jumpsuits en jasjes.”

Hoe wordt de inkoop georganiseerd?

“Y-Conic werkt sinds 1 augustus met drie agenten met showrooms in Amsterdam (MF Labels), Rotterdam (Agentuur Fashion Labels) en Nieuwkuijk (Zuid Mode Agenturen). Maar de agenten reizen ook met de collectie en zorgen dat de klant steeds geïnformeerd blijft over de nieuwe collecties. We hebben korte lijnen met klanten en als ze behoefte hebben aan nieuwe items, kunnen ze die inkopen. We zijn heel flexibel.”

Hoe is het merk ontvangen?

“We positioneren Y-Conic in het middenhoge prijssegment als aanvangsmerk. De prijzen beginnen bij 39 euro voor een hemdje tot 109 euro voor een jumpsuit. Vanwege de prijs-kwaliteitverhouding is de doorverkoop heel hoog. En omdat tussentijds bijsturen en aanvullen mogelijk is, halen we momenteel zulke hoge omzetsnelheden dat onze producten niet uitverkoopgevoelig zijn.”

Hoeveel winkels verkopen het inmiddels?

“We zitten nu op 235 verkooppunten, van weidewinkels tot boetieks. We hopen door te groeien naar 450 klanten en we zien ook graag dat zij het breder gaan inkopen. We lopen nu in op de nieuwe aanvragen van winkeliers, want het was de afgelopen maanden een gekkenhuis en niet aan te slepen. We krijgen ook van buiten Nederland aanvragen binnen en we willen in de toekomst verder uitbreiden met de mannenlijn.”