TOP

Label to Watch: The Driftwood Tales [interview]*

“Mode moet niet alleen mooi zijn maar ook leuk”, is het statement van Tirzah Laan, één van drie die betrokken was bij de oprichting van The Driftwood Tales. Het Amsterdamse streetwear merk draait vooral om kleding die zelfrelativering brengen.

Hoe is The Driftwood Tales ontstaan?

The Driftwood Tales bestaat nu een jaar en het grappige is dat we niet allemaal uit de mode komen. De ontwerper komt natuurlijk wel uit de mode, de creatieve eindverantwoordelijke – Martijn Andriessen – komt van het lifestylemerk O’Neill maar ik kom zelf uit de reclame. We hebben ons in het begin op de markt gezet als alternatief op golfkleding. We wilden namelijk niet meteen de strijd aan gaan met andere lifestylemerken dus hebben we ervoor gekozen kleding aan te pakken die vernieuwing en luchtigheid nodig heeft. Als je nu naar ons dna kijkt kan ‘golf’ weg maar zou ‘zelfrelativering’ altijd overblijven.”

Wat willen jullie bereiken met het merk?

“Wij zijn een kledinglabel dat alles wat er nu ligt, wel erg serieus vindt. Volgens ons is er behoefte aan iets anders, aan lichtvoetigheid, lol en zelfrelativering. Meeste labels zijn heel grillig maar als je een lach op iemands gezicht kunt toveren, dan zit je wel in iemands hart. Dit doen we met kleding die van de verte er misschien normaal uit ziet, maar van dichtbij een totaal andere beleving geeft. We hebben bijvoorbeeld polo’s met een Hawaï/batik-achtige look maar als je dichtbij kijk zie je naakte Japanners die een fart battle houden – dat was lang geleden een kunststroming.”

Voor wie is The Driftwood Tales?

“Wij richten ons op een iets oudere man van dertig plus, een zelfverzekerdere doelgroep met een hogere bestedingspatroon. Daarom denken wij ook dat het interessant is voor de winkels.”

Hoeveel collecties brengen jullie per jaar?

“We richten ons nu nog niet op de winter maar op de volgende zomer. Dat doen we alleen voor nu. We zijn namelijk met een klein groepje en moeten zorgen dat het productieapparaat goed loopt. We zijn daarnaast ook aan het kijken of we alles over kunnen gooien naar groene productie. Daarom doen we dus nog geen vier seizoenen en ook niet twee, we richten ons nu alleen op de zomer en als dat goed gaat, dan gaan we uitbreiden.”

In hoeveel winkels liggen jullie al en komen daar nog meer bij?

“We liggen nu in zes winkels in Nederland. We richten ons daarbij vooral op de concept stores en de lifestyle winkels, niet op de ketens. Daar zijn we nu ook nog te jong voor, misschien dat het in de toekomst wel komt maar wel zolang we oog blijven houden voor het kleine. We zouden maximaal twintig winkels willen hebben in Nederland.”

Hoe gaat het momenteel in het buitenland met The Driftwood Tales?

“We verkopen in Honk Kong, Kaapstad en Frankrijk en we zijn aan het onderhandelen met een distributeur/agent in Duitsland. We doen het goed in Frankrijk en Zuid-Afrika en in Nederland begint het nu langzaam te komen. Aanvankelijk waren we in Nederland begonnen maar we hadden vertraging met de doorlooptijden terwijl de collectie al binnen. Ik ging toen op vakantie naar Zuid-Afrika en ben daar een paar winkels langs gegaan waardoor we in Kaapstad al bekend zijn.”

Wat zijn tot nu toe de reacties op het merk?

“Heel wisselend, je merkt dat mensen erg onder de indruk zijn van de visuele presentatie en het meteen in de winkel willen hebben. Maar sommigen vinden het nog eng om mee te gaan en zijn nog aan het afwachten, kijkend naar wat andere retailers doen. Je moet ook oog en oor bieden aan wat de markt zegt. Als een winkelier je merk te gewaagd vindt, dan wil ik ook weten waarom want daar kunnen wij ook van leren.”

Waar moet het merk over vijf jaar zijn?

“Ik zou het leuk vinden als we de mensen een alternatief product kunnen bieden dat de mode wat minder serieus te neemt. Als wij dat kunnen bewerkstelligen, vind ik dat een prachtig doel.”