TOP

Label to Watch: Mr Marvis [interview] *

Mr Marvis is een nieuw Nederlands mannenmodemerk met slechts één soort product: de korte broek. Mede-oprichter David Sipkens vertelt aan Textilia over hun andere aanpak: “Wij geloven in slow fashion.”

Hoe is Mr Marvis ontstaan?

“Mijn compagnon Steven Vrendenbarg en ik misten een merk met stijlvolle, goed gemaakte shorts. De meeste modelabels of -ketens hebben wel korte broeken, maar die veranderen vaak van fit of kleur, dus dachten wij ‘waarom gaan we het niet zelf doen?’. Toen hebben we Aafke Tuin erbij gehaald om de shorts te ontwerpen. Na een jaar van productontwikkeling en concept testen (oa via crowdfunding) kwamen we erachter dat er wel degelijk vraag is naar een merk met stijlvolle en comfortabele shorts, dus hebben we afgelopen mei Mr Marvis gelanceerd.”

Wat is jullie strategie?

“We hebben er bewust voor gekozen om onze shorts alleen via onze eigen website te verkopen. Aangezien onze producten met de hand worden geproduceerd in Portugal met behulp van alleen de beste materialen, zouden we anders niet de prijs-kwaliteitverhouding kunnen bieden die we willen. De shorts zijn 79,- euro per stuk, een acceptabele prijs, vooral voor de kwaliteit die we leveren. In Nederland bieden we gratis verzenden en retouren aan waardoor mensen sneller een paar modellen bestellen om ze aan te proberen.”

En, hoe gaat het?

“Tot nu toe gaat het heel goed, we zijn vanaf mei online en zien een stijgende lijn in het aantal orders. Dit is voor ons een jaar om ons op de Nederlandse markt te vestigen en met die ervaring en expertise willen we de komende jaren de internationale markt op. Ook omdat we een seizoensgebonden product hebben, willen we op den duur de focus gaan leggen naar plekken waar het zomer is wanneer het winter in Nederland is. Maar we zien eigenlijk nu al dat onze shorts vanuit allerlei plekken over de hele wereld worden besteld, van Curaçao tot Hong Kong.

MR MARVIS SHORTS The Poolsiders

Wat maakt jullie shorts anders dan die van andere merken?

“Ten eerste de manier van productontwikkeling. We houden ons echt op een slow fashion manier bezig met mode, waarbij we beginnen bij de behoefte van de klant. Tijdens de ontwikkelingsfase zijn we door vele passessies en hebben tientallen prototypes en samples de revue gepasseerd om tot een ‘perfecte fit’ te komen. Daarnaast denken we dat er erg veel behoefte is aan vakmanschap en kwalitatief duurzaam product, dat langer mee gaat versus de snel geproduceerde items van grote fast fashion ketens. Tot slot beloven we onze klant de fit niet meer te veranderen. Dit misten we zelf vaak bij de korte broeken die we voorheen kochten; vaak verandert een merk een bepaalde fit of komt een bepaald model niet meer terug in de collectie. Dat willen wij voorkomen en daarom hebben we nu één model in elf verschillende kleuren en in vijf maten.”

Hoe brengen jullie Mr Marvis onder de aandacht?

“Uiteraard door middel van social media, maar we geven ons merk ook exposure door allerlei events te bedenken. Zo hebben we onlangs Amsterdam’s 1e officiële Korte Broeken Borrel georganiseerd. Dat vinden we een leuke manier om mensen bij ons merk te betrekken.”

Wat zijn jullie toekomstplannen?

“Misschien dat we in de toekomst wel eigen winkels gaan openen. Maar dan wel in plaatsen waar het een langere tijd warm is zoals in Zuid-Frankrijk. Ook vragen veel van onze klanten al ‘wanneer komt de lange broek uit?’, maar dat zal voorlopig op zich moeten laten wachten. We zijn in eerste plaats echt een shortsmerk, maar uiteraard houden we onze ogen open voor andere producten die we op soortgelijke wijze kunnen ontwikkelen.”

MR MARVIS SHORTS The Limoncellos