TOP

Eerste halfjaarcijfers 2016: Kinderkleding en –schoenen zijn booming

Uit de eerste halfjaarcijfers van 2016 van INretail en GfK Fashionscan, blijkt dat vooral baby- en kindermode het momenteel erg goed doen. Het groeiende consumentenvertrouwen speelt mee met de positieve cijfers.

Naast dat er veel winkels failliet zijn gegaan, is het met de omzet bij veel winkels nog geen eens zo slecht gesteld. Dat blijkt uit de eerste halfjaarcijfers van 2016 van INretail en GfK Fashionscan. Vooral baby- en kindermode blijkt het enorm goed te doen. De kinderbovenmode is met 7,9 procent gestegen en kinderschoenen met 7,6 procent. Maar ook ondermode deed het goed met een plus van 6,8 procent. Mei was bij uitstek de beste verkoopmaand.

Schoenen

Na een goede eerste kwartaal (+1,9 %) volgde een nog beter tweede kwartaal (+4,4 %) in de schoenenbranche. De grootste stijging in het tweede kwartaal kwam van de kinderschoenen met 7,2 procent, waarna herenschoenen (4,9 %) en damesschoenen (3,9 %). Na het eerste halfjaar is de totale schoenenmarkt 3,4% hoger.

Mode

Het tweede kwartaal van 2016 bestond bij de mode vooral uit een inhaalslag. Het eerste kwartaal sloot negatief af met 0,4 procent, maar het tweede kwartaal heeft het beter gemaakt met een plus van 0,7 procent. Uiteindelijk zorgde dit voor een plus van 0,2 procent na een half jaar. De grootste winnaars in het tweede kwartaal waren beenmode (7,9 %), lingerie, bad- en nachtmode en herenondergoed (7,8 %) en baby- en kinderbovenmode (7,5 %). Mannenmode steeg met 3,3 procent, terwijl vrouwenmode achter blijft met 5,1 procent.

Sport

De verkoop van sportkleding steeg in het tweede kwartaal met 3 procent, waardoor de achterstand van het eerste kwartaal van 4,1 procent is weggewerkt. De totale omzet na een half jaar loopt bijna een procent voor op 2015. Ook de verkoop van sportschoenen staat na een half jaar in de plus, ook al bleef de omzet in het tweede kwartaal 0,3 procent achter vergeleken met 2015.