TOP

Rebranding voor vrouwenmodemerk Stroke [interview]

Het Nederlandse vrouwenmodemerk Stroke by Berry Tielens ondergaat een rebranding. Resultaat: een nieuwe naam (Stroke Amsterdam), een ander leverritme, een jongere uitstraling en uitbreiding met een tassen- en accessoireslijn.

Waarom een rebranding?

Oprichter Berry Tielens: “Mode is constant in beweging en af en toe is het tijd om opnieuw naar je merk te kijken. We begonnen in 1999 en hebben 6 jaar geleden het label omgedoopt van Stroke Collection naar Stroke by Berry Thielens om het persoonlijker maken richting de consument. Inmiddels leven we weer in een andere tijd en is het opnieuw tijd voor verandering. De consument is veranderd. Ze shopt nu ook online en koopt met een muisklik iets in New York. We hopen met deze rebranding een slag te maken voor de komende vijf jaar.”

En daar hoort een nieuwe naam bij….

“We hebben bewust de naam veranderd in Stroke Amsterdam, daarmee benadrukken we dat we een Nederlands merk zijn. De huisstijl is vernieuwd met een clean, modern en vrouwelijk logo met bijpassende labels, nieuwe fotografie en een nieuwe website.”

Wat verandert nog meer?

“We zijn nóg meer gefocust op de consument. Die wil steeds verrast worden als ze in de winkel komt en een andere collectie te zien. Daarom leveren we voortaan niet meer alles in één keer uit, maar wordt de hoofdcollectie verdeeld in twee thema’s die apart geleverd worden. Tussen de collecties door zijn er vier campagnecollecties per jaar met musthaves en limited editions, zoals de iconische shawls. Verder brengen we een jongere collectie voor dezelfde 35+ vrouw, die op zoek is naar betaalbare luxe en niet bij de ketens wil winkelen. ”

Stroke5 Stroke7

Hoe komt die verjonging tot uiting in de collectie?

“De collectie is veel meer ‘fashion’ dan voorheen. We brengen mode, maar we houden altijd die 35+ vrouw in gedachten. Wij hebben ook die crop top, maar niet té kort. Het moet wel geschikt blijven voor de doelgroep. Die vrouw draagt zo’n top over een strak jurkje. Ik wil een gevoel uitstralen van luxe, cleanheid en hipheid, maar wel een sophisticated manier. Een jurkje van Stroke Amsterdam staat ook leuk in een grotere maat dan S.”

En verder?

“De collectie is iets kleiner geworden. Ik geloof in consolideren en duidelijkheid. Die winkelier verkoopt geen 18 verschillende broeken, maar heeft liever één goed model in verschillende kleuren. Daarnaast breiden we uit met een tassen- en accessoireslijn, zodat we een compleet beeld kunnen brengen. Een uitgebreide shawl-collectie hadden we al, maar nieuw is dat we onze shawls voortaan in een soft bag of een luxe doos leveren.”

Waarmee onderscheidt Stroke Amsterdam zich van andere merken?

“In eerste instantie met het design, en daarna met de pasvorm en kwaliteit. We brengen betaalbare luxe. We hebben mooie tops vanaf €69,-, een broek koop je vanaf €89,- en een jasje vanaf €169,-.”

Wil je groeien?

“We hebben ongeveer 150 verkooppunten in Nederland, plus een aantal in België en Duitsland. Met de shawls hebben we 250 verkooppunten wereldwijd. We willen absoluut groeien, in Nederland en over de grens. Ik geloof sterk in de kracht van de winkel. Je kunt alles tegenwoordig overal kopen, ook online. Het gaat tegenwoordig niet meer om het merkenpakket, maar om de winkel zelf. Albert Heijn en C1000 verkopen allebei Becel en zitten soms zelfs naast elkaar. Mensen kiezen voor de naam die hen het meest aanspreekt. Mensen vertrouwen op de selectie en het advies van de winkelier. Die moet uitgaan van zijn eigen kracht.”

Stroke 4