TOP

Kwart bedrijven kampt met personeelstekort, Greta Thunberg op eerste cover Vogue Scandinavia en zo werd Wehkamp winstgevend

De winstcijfers die Wehkamp over het gebroken boekjaar 2020/2021 noteerde, zijn volgens Quote het resultaat van een ‘boekhoudkundige truc’. Verder: een kwart van de bedrijven heeft last van personeelstekorten, de verduurzaming van winkelpanden blijft achter en Adidas is eindelijk van Reebok af – zij het met verlies. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van vrijdag 13 augustus.

Winstcijfers Wehkamp resultaat van ‘gegoochel op de balans’

Het waren mooie cijfers die Wehkamp eind juli bekendmaakte over het gebroken boekjaar 2020/2021. De online modespeler zag de consumentenomzet met 22 procent stijgen naar 729,5 miljoen euro en eindigde volgens Quote na jaren van verliezen weer in de zwarte cijfers met een winst van 2,5 ton. Het zakenblad bericht nu dat er aan die winstcijfers wel het nodige geschuif op de balans vooraf ging: eigenaar Apax zou de laatste tranche van de aandeelhouderslening van 135 miljoen afgelopen najaar hebben omgezet in aandelen. Over die lening moest een rente betaald worden van 8 procent op jaarbasis, wat Wehkamp ruim 2 miljoen aan financieringslasten scheelt. “Zonder dit genereuze gebaar was Wehkamp dus ook in het afgelopen boekjaar 2020/2021 in de rode cijfers beland”, aldus Quote.

Kwart van bedrijven kampt met personeelstekorten

Een kwart van de bedrijven heeft last van personeelstekorten. Dat meldt het AD op basis van een nieuw rapport van het ABN Amro Economisch Bureau over de arbeidsmarkt. Daaruit blijkt dat 16,5 procent van de huidige vacatures onvervulbaar is. Dat percentage ligt hoger dan voor de corona-uitbraak in Nederland. Volgens de economen is er sprake van een ‘steeds grote mismatch’ op de arbeidsmarkt, een probleem dat extra duidelijk wordt nu ondernemers herstellen van de coronacrisis. Ook tijdens de pandemie was er al sprake van personeelstekorten, mede doordat mensen dankzij de overheidssteun verzekerd bleven van werk. Daarmee is volgens ABN Amro een ontslaggolf voorkomen.

Greta Thunberg siert cover van eerste editie Vogue Scandinavia

De eerste editie van Vogue Scandinavia is verschenen, met op de cover niemand minder dat de Zweedse klimaatactivist Greta Thunberg. Het magazine verschijnt in dezelfde week als het alarmerende IPCC-klimaatrapport. Thunberg grijpt het Vogue-interview dan ook aan om de mode-industrie op zijn immense bijdrage aan de ecologische crisis te wijzen. “Om nog maar te zwijgen van de impact op de talloze arbeiders en gemeenschappen die over de hele wereld worden uitgebuit voor de fast fashion-industrie, voor snelle mode die voor velen als wegwerpartikel wordt beschouwd. Je kunt mode niet massaal produceren of ‘duurzaam consumeren’. Dat is een van de vele redenen dat we een systeemverandering nodig hebben.” Vogue Scandinavia hoopt hier een bijdrage aan te leveren – het magazine wil de ‘meest duurzame publicatie ter wereld’ worden. Zo kan het tijdschrift alleen online besteld worden om printoverschotten te voorkomen. De verpakkingen zijn plasticvrij en voor elke voor het magazine gekapte boom worden twee nieuwe geplant. Vogue Scandinavia is de 27e editie van het bekende modeblad; een Engelstalige uitgave die Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en IJsland bedient.

De eerste cover van Vogue Scandinavia. Foto: instagram.com/voguescandinavia

Verduurzaming winkelvastgoed blijft achter

De verduurzaming van het winkelvastgoed in Nederland komt nauwelijks van de grond. Dat concludeert vastgoedadviseur Colliers in een nieuw duurzaamheidsrapport, op basis van gesprekken met vastgoedinvesteerders die 15 procent van het totale winkeloppervlak in Nederland vertegenwoordigen. Dat het energieverbruik moet worden afgeschaald staat vast – voor 2050 moet de totale Nederlandse energieconsumptie met de helft omlaag – maar aangezien 70 procent van de winkelruimte geen energielabel heeft, is het om te beginnen al lastig in te schatten waar de detailhandel staat. Wat Colliers wel kan concluderen: het energieverbruik is nog veel te hoog om de doelen uit het klimaatakkoord te behalen. “Dwingende wetgeving vanuit de overheid ontbreekt, waardoor vastgoedeigenaren en winkeliers niet in actie komen.”

Adidas verkoopt Reebok met verlies

Adidas heeft zijn slecht presenterende dochtermerk Reebok met verlies verkocht, blijkt uit een persbericht. Authentic Brands Group, de eigenaar van onder meer Juicy Couture, neemt Reebok voor zo’n 2,5 miljard dollar (2,1 miljard euro) over. Het precieze bedrag staat nog niet vast; een deel van de overeengekomen prijs is aan bepaalde voorwaarden verbonden. Adidas betaalde in 2006 volgens Nu.nl nog 3,8 miljard dollar (circa 3,2 miljard euro) voor het label. Het sport- en sneakerbedrijf hoopte met Reebok sterker te staan tegen Nike, maar de resultaten vielen zwaar tegen. Waar Reebok in 2007 nog goed was voor een kwart van de totale omzet, was dat deze zomer nog maar 6,4 procent.

Foto: Wehkamp (archief Textilia)