TOP

Kuyichi opent winkel in Den Bosch [interview]

Het Nederlandse denimlabel Kuyichi opent begin december een ‘Kuyichi & Friends’-winkel in het centrum van Den Bosch.

In de nieuwe ‘Kuyichi & Friends’-zaak wordt een deel van de winkelruimte gevuld met de Kuyichi-collectie. De vrienden zijn andere duurzame merken als Alchemist, Miss Green en O My Bag, die er naast het denimlabel verkrijgbaar zullen zijn. De winkel gaat in de eerste week van december open.

Meerdere merken

Kuyichi was ruim vijf jaar geleden al eigenaar van enkele monobrandstores in Frankrijk, Engeland en Ierland. “Maar toen waren we er qua grootte van de collectie eigenlijk nog niet klaar voor om een hele winkel te vullen”, herinnert mede-eigenaar – en medewerker van het eerste uur – Peter Schuitema zich. “Nu ook nog niet, vandaar dat het assortiment bestaat uit meerdere merken, met Kuyichi als hoofdbestanddeel.”

Uitbreiding

Schuitema hoopt dat het merk, dat begin dit jaar door hem en twee compagnons werd overgenomen na een faillissement, zich door de winkelopening nog beter kan ontwikkelen. “Natuurlijk zorgt een zaak voor meer bekendheid bij de consument. Daarnaast krijgen we op deze manier directe feedback van klanten op de collectie en kunnen we gemakkelijk producten testen.” Het merk is ambitieus en denkt voor 2017 na over een eventuele uitbreiding met een klein aantal Kuyichi & Friends winkels in het land.

Nieuwe collectie

Kuyichi heeft op dit moment zo’n honderd verkooppunten in Nederland, België en Duitsland. “We zijn happy”, vertelt Schuitema. “Het gaat goed en zonder stress.” De afgelopen maanden produceerde het bedrijf voort op bestaande producten. Vanaf deze week ligt de eerste volledig nieuwe collectie in de winkels. Met twaalf nieuwe jeansmodellen, gebaseerd op de vertrouwde fits, maar met nieuwe doeken en wassingen. In december volgt een basisprogramma met onder meer tops, sweats, T-shirts en jurkjes, verkrijgbaar uit voorraad.

Voorraadstrategie

Begin 2016 heeft de onderneming het voorordersysteem ingeruild voor een voorraadstrategie. Schuitema: “Retailers zijn ontzettend blij. Ze merken effect in hun voorraadbeheersing én in de marges. Deze werkwijze betaalt zich uit.” Kuyichi sluit met ondernemers een herenakkoord af dat het merk niet in de uitverkoop belandt. “Dat is ook helemaal niet meer nodig. Inkopers kunnen nu inkopen wanneer zij producten nodig hebben. En klanten voelen zich niet meer bekocht als ze een paar weken later een artikel goedkoper in de uitverkoop zien liggen.”