TOP

De Rode Winkel en Kuyichi brengen ‘Utrechtse’ jeans uit

De Utrechtse jeansspecialist De Rode Winkel en denimmerk Kuyichi hebben samen een spijkerbroek uitgebracht. Deze special edition is deels gemaakt van door Utrechters gedragen jeans. “Met de Utrechtse jeans willen we meer bewustwording creëren voor recycling en wat voor moois daaruit kan ontstaan.”

Het idee voor een gezamenlijke jeans is ontstaan uit de langdurige samenwerking tussen De Rode Winkel en Kuyichi. De retailer en het merk zijn al bijna twintig jaar, sinds het begin van Kuyichi, partners. “Kuyichi heeft onze ogen geopend dat bepaalde zaken anders kunnen”, vertelt Paulien Broekman, mede-eigenaar van De Rode Winkel tijdens de presentatie van de spijkerbroek aan vaste klanten en andere genodigden. “Zij hebben ons bewust gemaakt dat duurzame producten steeds belangrijker worden. Daarom zijn we heel trots dat we nu samen zo’n product hebben kunnen maken.” 

Wijffie en Jochie

Daarnaast delen de Utrechtse winkel en het denimmerk de liefde voor denim, duurzaamheid en de stad Utrecht. Kuyichi is gevestigd in het nabijgelegen Vleuten en ceo Peter Schuitema is een geboren en getogen Utrechter. “Vandaar dat de speciale jeans een ode is aan ons stadsie”, laten de partners weten. Het Utrecht-gevoel komt terug in diverse aspecten, zo heet de skinny fit voor vrouwen Wijffie, de slim fit voor mannen Jochie. Verder zijn de broeken voorzien van een rode knoop, een patch met afbeelding van de Dom en aan de binnenzijde van de broekzak is de tekst van het bekende gedicht ‘Utereg me stadsie’ van Herman Berkien afgedrukt. 

Gerecycled

Dit voorjaar konden klanten van De Rode Winkel en andere Utrechters hun oude spijkerbroeken inleveren bij de zaak. Vervolgens werden de broekspijpen afgeknipt en gerecycled door onder meer denimfabrikant Bossa in Turkije. De nieuwe jeans is gemaakt van 20 procent oude jeans – post consumer recycled denim – en 80 procent Gots gecertificeerd biologisch katoen. De Utrechtse jeans is sinds 20 november 2019 verkrijgbaar via De Rode Winkel en diens webshop

Belangrijkste stap

“Er is al meer dan genoeg gemaakt. Dus laten we zorgen dat wat er al is, wordt omgevormd tot mooie, nieuwe producten”, zegt Schuitema. “Recycling is niet een volgende stap, het is de belangrijkste stap die we nu met z’n allen moeten nemen. Merken en consumenten samen. Met de Utrechtse jeans willen we meer bewustwording creëren voor recycling en wat voor moois daaruit kan ontstaan.”