TOP

Bij De Rode Winkel in Utrecht: spijkerbroeken verknippen voor nieuwe jeans

Op zaterdag 30 maart hielpen we De Rode Winkel in Utrecht een handje bij het verknippen van oude jeans. Deze denimstukken recyclet de retailer samen met Kuyichi tot nieuwe spijkerbroeken. “Duurzaamheid is een hot item op dit moment.”

‘Wat zijn jullie in hé-mels-naam aan het doen?’, roept een dame verbaasd uit als ze een groepje mensen bezig ziet met een berg spijkerbroeken. Daan Broekman, mede-eigenaar van De Rode Winkel legt voor de zoveelste keer die dag uit dat de afgeknipte broekspijpen door het duurzame denimmerk Kuyichi worden gerecycled tot twee modellen nieuwe jeans. En dat het echte ‘Utrechtse spijkerbroeken’ worden, want al een half jaar zamelen De Rode Winkel en Kuyichi oude jeans in van Utrechters en worden deze speciale edities voorzien van een patch met de skyline van Utrecht erop. 

 

Circulaire stad

Eerder op de middag hielp het Kuyichi-team en de Utrechtse wethouder van onder andere Groen, Lot van Hooijdonk, al een handje. De gemeente is actief bezig met verduurzamen en omarmt projecten die bijdragen aan de transitie naar een circulaire stad. 

 

En, pakt de actie uit zoals jullie hadden gehoopt?

Daan Broekman: “Toen we een half jaar geleden begonnen had ik wel op deze inzet gehoopt. Maar uiteindelijk hebben we veel meer spijkerbroeken ingezameld dan ik had verwacht. Het afgelopen halfjaar hebben we alles in kratten verzameld en achter gezet. Toch was ik zaterdag verrast dat het er zoveel waren, meer dan duizend.”

 

Hoe reageren klanten?

“We hebben ontzettend veel positieve reacties gekregen van mensen in de winkel en van voorbijgangers die dachten: hee, daar is iets gaande. Eerst keken mensen soms vreemd op. Waarom maken jullie alles kapot, dachten ze. Dan is het leuk om je bedoelingen uit te leggen. We hebben best veel vragen gekregen. Duurzaamheid is dan ook een hot item op dit moment. Mensen herkennen het en zijn geïnteresseerd. We merken in de winkel steeds vaker dat er groot draagvlak voor is. Klanten vragen dan bewust naar specifieke merken die eerlijk geproduceerde of milieuvriendelijke spijkerbroeken bieden.”

 

Waarom vindt de Rode Winkel duurzaamheid belangrijk?

“In onze kernwaarden is de pijler ‘betekenisvol ondernemen’ opgenomen. Dit betekent dat we goed willen zijn voor onze mensen, dat we een mooie relatie hebben met leveranciers en met klanten. Maar ook dat je interesse toont in je producten. Wat wordt waar geproduceerd? En hoe? Een aantal merken springen er wat dat betreft uit. En we geven die merken graag een podium. Daarnaast maken we ons er hard voor om duurzame mode toegankelijk te maken voor een breed publiek. Duurzaamheid biedt – net als bij bijvoorbeeld biologisch vlees – vele mogelijkheden. En daarnaast zijn wij van mening dat duurzame fashion niet per definitie duur hoeft te zijn, zoals soms nog weleens wordt gedacht.”

 

2

3

Van links naar rechts: Peter Schuitema, mede-eigenaar Kuyichi, Pauline Broekman van De Rode Winkel en wethouder Groen, Lot van Hooijdonk. 

1

4

5