TOP

‘Retailers durven niet te kiezen’, Invito Den Haag failliet en About You stapt in vrouwenmode

Invito Den Haag is failliet en About You stapt in de mode voor de zakelijke vrouw. Verder in dit nieuwsoverzicht van 21 november: een interessante leestip over waarom modebedrijven het moeilijk hebben tegenwoordig.

About You stapt in vrouwenmode

Modeplatform About You heeft op 1 november de Duitse marktplaats voor zakelijke vrouwenmode Gardoré overgenomen, zo meldt het bedrijf op zijn website. De twee oprichters van Gardoré, Laura Cordes en Anna Raabe, hebben de taak gekregen om de nieuwe categorie business fashion bij About You op te zetten. Gardoré is een Berlijnse start-up. Het platform is gericht op ambitieuze, werkende vrouwen en verkoopt zodoende zakelijke mode, schoenen en accessoires van meer dan 60 merken.

Essentiel Antwerp stopt met mannenlijn

Het Belgische modemerk Essentiel Antwerp stopt na vijftien jaar met de mannenlijn. Dat meldt Knack op zijn website. Het label wil zich weer volledig focussen op de vrouwencollectie. De laatste mannencollectie van Essentiel Antwerp, dat is opgericht in 1999 door Esfan Eghtessadi en Inge Onsea, is de wintercollectie 2019. De items daaruit zullen online en in de winkels worden verkocht tot het einde van het seizoen. Het merk keert terug naar de roots om te kunnen blijven groeien en evolueren, zo meldt Knack.

Leestip: Waarom hebben modebedrijven het moeilijk?

Deskundigen zijn het erover eens: moderetail is uitermate moeilijk in Nederland, vooral in het middensegment tussen extreem luxe en laaggeprijsde kleding, zo schrijft de Volkskrant. In een analyse beschrijft de krant vier marktomstandigheden waardoor de mode het moeilijk heeft. Een van die punten is dat niet alle retailers durven kiezen voor een doelgroep. Volgens Edwin Belt van Inretail heeft slechts 25 tot 45 procent van de retailers een perfecte match met de doelgroep. Daarbij moet een modebedrijf niet direct uitgaan van een zo breed mogelijke doelgroep, zegt hij. “Je kunt niet meer grote volumes uitstallen en hopen dat het aanslaat, het is veel meer en cijfergedreven kijken naar wat de klant consumeert.”

Invito Den Haag op de fles

Het filiaal van Invito in Den Haag is dinsdag 19 november 2019 failliet verklaard door de rechtbank in Den Haag. Het betreft enkel de vestiging in deze stad; de drie andere filialen in Breda, Arnhem en Nijmegen en de webshop zijn niet bij het faillissement betrokken. Dat meldt Schoenvisie. De woordvoerder van curator Mr Ebels heeft het faillissement bevestigd. Directeur Peter van den Hurk wilde geen toelichting geven op de situatie.

Kleertjes.com lanceert platform en breidt assortiment uit

Kleertjes.com is een partnerplatform gestart onder de naam Kleertjes & co waarbij geselecteerde verkopers via een marktplaatsconstructie hun kinderkleding, -schoenen en -accessoires kunnen aanbieden. Dat meldt kindermodevakblad Bengels op zijn website. Het platform is al in augustus gelanceerd, het aanbod wordt nu uitgebreid met speelgoedartikelen. Met deze nieuwe stap wil de kinderkledingwebsite een warenhuis worden waar ouders alles voor hun kind onder één dak kunnen vinden. In een persbericht legt het bedrijf uit waarom het een platform lanceert: “Op dit moment vindt 36 procent van de totale aankopen door Nederlandse consumenten online plaats en daarvan wordt 33 procent van de aankopen gedaan bij een online marktplaats. In de toekomst verwacht 81 procent van de Nederlandse consumenten meer online te gaan winkelen.”