TOP

Kopers Primark jonger dan die van H&M

De grootste groep kopers bij Primark is jonger dan die van H&M. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau GfK naar het effect van Primark op H&M. Bij Primark is ruim een kwart van alle kopers jonger dan 19 jaar, bij H&M is dit 17%.

Een analyse door GfK laat zien dat 18,7% van alle Nederlanders bij H&M koopt. Voor Primark is dat 4,8%. De grootste groep Primark kopers zijn vrouwen tussen 12 en 19 jaar. Deze groep is verantwoordelijk voor 15% van de bestedingen bij Primark. Bij H&M zijn vrouwen tussen 20 en 29 jaar de grootste groep kopers.

Verschuiving

In de periode december 2011 tot november 2012 gingen (ten opzichte van een jaar eerder) in verhouding meer H&M-kopers naar Primark en minder Primark-kopers naar H&M. In 2012 kocht 52% van de Primark-kopers ook bij H&M en 13% van de H&M-kopers kocht bij Primark. Daarnaast zijn de bestedingen per H&M-kopers bij Primark toegenomen met circa 10%. Andersom zien we een daling van circa 10% in bestedingen van Primark-kopers bij H&M.

Sterke groei

Over het algemeen blijven de totale bestedingen bij H&M ongeveer gelijk en laat Primark juist een sterke groei zien. Bij Primark zien we ten opzichte van H&M een groter bestedingsaandeel voor de categorieën schoenen, accessoires, bodyfashion en beenmode. Ook zien we dat het aantal stuks gekocht bij H&M daalt, terwijl deze bij Primark stijgt.

Marktaandeel

Overigens heeft Primark nog lang niet hetzelfde marktaandeel in Nederland als H&M. H&M bindt nog altijd een veel grotere groep kopers dan Primark, dat nog relatief kort op de Nederlandse markt actief is. In december 2008 opende Primark de eerste winkel in Rotterdam, daarna volgden Hoofddorp, Zaandam en Almere. Op de planning staan openingen in Den Haag, Eindhoven en Nijmegen.