TOP
H&M Concious collectie AW20-21

Koopbereidheid consument stijgt, H&M maakt collectie van oud verpakkingsmateriaal en Galeries Lafayette verwacht halvering omzet

Het consumentenvertrouwen neemt volgens het CBS weer toe. Verder: H&M maakt collectie van oud verpakkingsmateriaal, Daily Paper brengt een collectie voor kinderen uit en Galeries Lafayette verwacht dat de omzet van dit jaar zal halveren door de pandemie. Dit lees je in het nieuwsoverzicht van 20 november.

H&M maakt collectie van oud verpakkingsmateriaal

Voor de productie van de nieuwe wintercollectie van de H&M Conscious-collectie heeft het Zweedse modebedrijf oud verpakkingsmateriaal en restafval uit de landbouw gebruikt. De tops en blouses zijn gemaakt van NaiaTM, textiel dat voor 40% bestaat uit gerecycled verpakkingsmateriaal en oude tapijten, meldt het persbericht. In de mannenlijn zijn de blazer, pantalon en het overhemd gemaakt van Agraloop, een vezel dat is geproduceerd van de stengels van hennepplanten. Bijpassende accessoires zoals de choker, oorbellen en schoenclips bestaan uit verschillende gerecyclede metaalsoorten. De schoenen met uitneembare sok zijn gemaakt van Vegeatm, een veganistisch leer van bijproducten uit de wijnindustrie. 

CBS: consument minder somber en meer bereid tot kopen

De stemming onder consumenten is in november minder somber, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt uit op -26, tegen -30 in oktober. Ook zijn Nederlanders minder pessimistisch over het economisch klimaat en is de koopbereidheid minder negatief. Met -26 ligt het consumentenvertrouwen echter wel ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-7). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). De koopbereidheid komt deze maand uit op -7, tegen -9 in oktober. Consumenten zijn optimistischer over de financiële situatie in de komende twaalf maanden. Ook vinden ze de tijd voor het doen van grote aankopen minder ongunstig dan in oktober. Hun oordeel over de financiële positie in de afgelopen twaalf maanden is niet veranderd.

Daily Paper lanceert kidscollectie

Daily Paper heeft een collectie voor kinderen gelanceerd, gebaseerd op stukken uit de volwassenenlijn. De collectie voor kinderen van 0-10 jaar, bestaat onder andere uit twee miniatuuruitvoeringen van de klassieke puffer- en bombersilhouetten, elk versierd met het bijgewerkte schildlogo van het merk. Daarnaast ligt de focus op comfortabele sportkleding zoals een hybride hoodiejurk naast kinderversies van de joggingbroek, getapete trainingsbroek, sweatshirt met ritssluiting, T-shirts en klassieke hoodiestijlen, aldus het collectiebericht.

Galeries Lafayette verwacht halvering omzet in 2020 

De Parijse warenhuisketen Galeries Lafayette verwacht dit jaar dat de omzet halveert door de verplichte winkelsluitingen in Frankrijk en het wegblijven van de toeristen, meldt onder andere nu.nl. Topman Nicolas Houzé verwacht dat pas in 2024 de omzet weer terug op het niveau is van voor de coronacrisis. Vanwege de tweede besmettingsgolf heeft de Franse regering besloten om winkels die geen essentiële producten verkopen, opnieuw te sluiten tot 1 december, na een eerdere verplichte sluiting dit voorjaar.

Beeld: H&M Consious collectie AW 20-21