TOP

Alternatieve acties Black Friday: van verkopen gedragen jeans tot 10 procent bovenop verkoopprijs

De kortingsdagen Black Friday en de daaropvolgende Cyber Monday zorgen in de modebranche elk jaar voor discussies. Toch zijn er genoeg retailers die van de nood een deugd maken en het koopjesfestijn aangrijpen om er iets goeds aan te verbinden. Een overzicht.

Vorige week bleek uit een poll van Textilia waarin werd gevraagd naar de animo voor Black Friday, dat 61 procent van de retailers zegt niet mee te doen aan de kortingsdagen. Begin deze maand riep vakbond FNV al op om Black Friday over te slaan om te voorkomen dat het coronavirus weer op kan laaien.

Tegengeluid

Tegelijkertijd is het koopjesfestijn ook hét moment voor moderetailers om een tegengeluid te laten horen tegen verspilling en overconsumptie. Een goed gegeven, zo stelde duurzaamheidsexpert Talita Kalloe tijdens haar webinar over duurzaam ondernemen in de mode die ze onlangs hield tijdens de digitale Trenddag. “De allerbelangrijkste regel voor een ondernemer met duurzame ambities: niet meedoen aan Black Friday”, zei ze. “Maar je kunt er wel van profiteren door bijvoorbeeld een Green Friday of Give Back Friday te starten. Veel ondernemers grijpen het momentum aan om een positieve boodschap af te geven. Bijvoorbeeld door een percentage van alle aankoopbedragen van die dag aan een goed doel te doneren. Zoals Qnoop deed; dat merk heeft voor elke op Black Friday verkocht paar sokken een paar aan het Leger des Heils gedoneerd. Geweldige actie die breed werd uitgemeten op social media, waardoor er direct reuring rond het merk werd gecreëerd.”

0 Procent korting

Soortgelijke initiatieven zijn er dit jaar ook weer volop. Zo meldde kledingmerk Filippa K vorige week al in een persbericht expliciet af te zien van Black Friday. ‘De boodschap zal erop focussen dat Filippa K-kledingstukken 0% korting krijgen, omdat ze gemaakt zijn met 0% compromis’, luidt het statement. Het Zweedse outdoormerk Haglöfs heeft Black Friday omgedoopt tot Green Friday om ‘buitensporige consumptie als gevolg van mega-kortingen’ tegen te gaan, schreef Adformatie. Dit jaar maakt het merk van de gelegenheid gebruik om een tweedehandsconcept te lanceren: Haglöfs Restored.

Campagne

Fair Wear start voor de tweede keer een campagne met een groep kledingmerken, waaronder Kings of Indigo en Zeeman. Vorig jaar was dit fysiek op het Plein in Den Haag, dit jaar speelt zich dat online af, samen met een groep influencers. De boodschap: “Als je vandaag kleding koopt, koop dan bewust: koop eerlijke kleding. For #peoplefriendlyfashion.” Er worden tips gedeeld om bewust te kopen en merken gepromoot die het beter doen.

Shoppen in het bos

Vrouwenmodemerk Dante6 maakt er een Green Friday van. Wie op Black Friday de webshop van Dante6 bezoekt, ziet een uitnodiging om te komen shoppen in het bos. Bij het plaatsen van de bestelling verschijnt er op de betalingspagina de optie om een boom aan het winkelmandje toe te voegen. Met deze actie wil Dante6 Trees 4 All een podium bieden en bewustwording creëren bij de consument en de retailer. Dante6 steunt al langer het initiatief van Trees 4 All; een stichting die bomen in Nederland en het buitenland plant en daarmee CO2-uitstoot compenseert. Dat het effect van het Covid-19 virus onder andere zuurstoftekort kan opleveren, maakt dit doel extra relevant.

Verkoop gedragen jeans

Het Nederlandse sustainable denimmerk Mud Jeans maakt een statement op de 27e van november door de online winkel op zwart te zetten. Als alternatief organiseert het merk die dag een persoonlijke livestream via de website voor de verkoop van gedragen, circulaire jeans. Onder het motto ‘Nothing New’ biedt het vrijdag vanaf 8 uur de jeans aan voor €29. Mud Jeans staat erom bekend dat ze hun eigen jeans terugnemen nadat hun klanten deze hebben gedragen om de jeans te recyclen tot nieuwe denim. Een deel van de teruggestuurde spijkerbroeken is echter nog in goede staat en kan daarom als vintage verkocht worden. De opbrengst gaat naar de organisatie Justdiggit die landschappen herstelt om klimaatverandering tegen te gaan.

10 Procent bovenop de prijs

Black Friday wordt bij het duurzame online warenhuis Shop Like You Give a Damn geen dag met daverende kortingen, schrijft het in een persbericht. Integendeel: het wordt een dag waarop zij al hun klanten vragen zelfs 10 procent extra voor hun bestelling te betalen. Met de hashtga #ByeBuyFriday, ageert het online warenhuis tegen ‘de massale uitverkoopdrift van Black Friday’ door andersom te stunten voor een betere wereld. De opbrengst van deze actie verdubbelt het warenhuis en schenkt het totale bedrag aan een goed doel. [Artikel gaat door onder de foto]

Doneren

De Haarlemmer modewinkel Kloffie meldt op zijn Instagramaccount dat het voor het derde jaar op rij een deel van de opbrengst op deze dag ook doneert aan een goed doel. Waar het geld dit jaar naartoe gaat, heeft de winkel nog niet bekend gemaakt.  In 2018 kon de winkel €400 schenken aan The Ocean Clean Up, vorig jaar ging er €545,16 naar het Wereld Natuur Fonds.

Korting kiezen

Het duurzame modemerk Armed Angels heeft deze Black Friday-week omgedoopt tot ‘Green Vote Week’. Van 25 tot en met 30 november biedt het merk een selectie van items aan waarbij mensen zelf kunnen kiezen tussen geld kunnen doneren om het regenwoud te beschermen of de korting pakken. Er zijn drie keuzes die de consument kan maken: 30 procent korting voor zichzelf, 15 procent waarvan de andere 15 procent naar een goed doel gaat of niet voor korting gaan en deze 30 procent schenken aan het goede doel. [Artikel gaat door onder de foto.]

Bomen planten

Sportwinkelketen Decathlon reageert op deze dag door zich aan te sluiten bij Green Friday, opgezet door het ‘Trees for All’-initiatief waaraan ook merken meedoen zoals Dille & Kamille, Moyee Coffee en The Green Labels. Met een donatie van €4.500,- wordt een oppervlakte van in totaal 2.250 vierkante meter aan bomen geplant in Nederland en Oeganda. Dat komt overeen met 12 tennisvelden, schrijft het bedrijf in een persbericht. Daarnaast roept Decathlon mensen op geld te doneren aan dit doel via decathlon.nl/green-friday. Decathlon verdubbelt de eerste 6000 donaties via deze link.

Beeld: Unsplash / Tim Mossholder