TOP

Is Giving Tuesday het antwoord op Black Friday?

Op 3 december – de dinsdag na Black Friday en Cyber Monday - is het Giving Tuesday. Met dit voor Nederland nieuwe initiatief steunen bedrijven en consumenten een goed doel. “In deze tijd van massaconsumptie is dit een mooi tegengeluid.”

Giving Tuesday is een van oorsprong Amerikaanse actiedag, die in 2012 is ontstaan als een reactie op de kortingenfestijnen Black Friday en Cyber Monday. Inmiddels is deze dag uitgegroeid tot een wereldwijde beweging. In ruim 150 landen zetten ondernemingen en particulieren zich in voor een goed doel. En er zit groei in: alleen al in de Verenigde Staten was Giving Tuesday 2018 goed voor ruim 360 miljoen euro aan donaties. Een jaar eerder bracht de dag nog zo’n 250 miljoen euro op. 

Nederland

Sinds dit jaar is Giving Tuesday – vaak geschreven als #GivingTuesday door de grote invloed van social media op deze dag – ook in Nederland gelanceerd. Volgens de Nederlandse tak verbindt Giving Tuesday het potentieel van social media met vrijgevigheid en solidariteit van mensen. Doel is om echt het verschil te maken in gemeenschappen, bedrijven en verenigingen. Dichtbij of juist aan de andere kant van de wereld. 

Toms

Een modebedrijf dat deze dag al heeft omarmd is Toms. Het van oorsprong Amerikaanse schoenenmerk sloot in 2018 diens winkels voor een halve dag om winkelpersoneel de gelegenheid te geven zich persoonlijk in te zetten voor een goed doel. In Nederland steekt ook Helen Thompson, ceo Emea bij Toms, regelmatig haar handen uit de mouwen, vertelde ze eerder dit jaar aan Textilia. “Zelf heb ik in Amsterdam-Oost al eens in een gemeenschapstuin tulpenbollen geplant, terwijl collega’s plastic uit de grachten haalden. Weer anderen knapten vluchtelingenhuizen op. Wij vinden het belangrijk dat onze mensen ook van dichtbij ervaren hoe het is om iets te betekenen voor anderen.”

Meerwaarde

Op de vraag ‘Wat is voor een modebedrijf de meerwaarde van maatschappelijke betrokkenheid’ antwoordt Thompson: “Consumenten waarderen producten met iets extra’s steeds meer. Zeker millennials en de Generatie Z, 15-jarigen tot 30-plussers, kopen graag merken die een dergelijke meerwaarde bieden en er op een bepaalde manier toe doen. Of dit nu is op het gebied van duurzaamheid of maatschappelijke betrokkenheid, dat maakt niet zoveel uit. Als onderneming is het daarom belangrijk dat je laat zien: wij staan ergens voor. Dit kweekt interesse, respect en uiteindelijk ook een goede band tussen de consument en een merk of winkel.” 

Retail

De nationale introductie van Giving Tuesday komt op een moment waarop maatschappelijke betrokkenheid in de moderetail steeds belangrijker wordt. De afgelopen jaren spraken meer winkels en opvallend genoeg ook veel merken, zich via social media luid uit over het kortingengeweld van Black Friday. Een groeiend aantal ondernemers en merken grijpt deze dag aan om zich van hun meest sociale kant te laten zien en een tegengeluid te bieden tegen overconsumptie. 

Blue Friday

Zo werd in 2018 ‘Blue Friday’ een nieuw begrip. Een initiatief waarbij labels als Bellerose en Kings of Indigo en diverse winkeliers in plaats van korting te geven aan klanten een percentage per aankoop doneerden aan The Ocean Cleanup. Ook andere goede doelen konden in die periode op steun rekenen. Webshop The Green Labels gaf klanten de sympathieke keuze: of zelf 20 procent korting pakken, of dit percentage doneren aan Fashion Revolution, een organisatie die strijdt voor onder meer transparantie en betere werkomstandigheden in kledingfabrieken. 

Tegengeluid

Het zijn activiteiten die veelal op lof en bijval kunnen rekenen van bewuste consumenten. Zo ook bij Kootuur voor haar en Kootuur Butik in Zwolle, waar 15 procent van de Black Friday-omzet naar de Zwolse voedselbank ging. Klanten die dit initiatief steunden, kregen een attentie. Een paar dagen later presenteerde de retailer via Instagram het resultaat in de vorm van een bankafschrift: €453,-. Eenzelfde bedrag maakte mede-eigenaar Dian Klein Willink onlangs ook over aan de organisatie ‘Free a Girl’ op Glamour Day. “Voor ons is het belangrijk dat we een tegengeluid geven aan de vele kortingen die midden in het seizoen gegeven worden. Dit zijn altijd goede dagen. We willen absoluut niet dat onze klanten wennen aan kortingen, dan geven we liever geld aan een goed doel. Zo’n beetje iedereen in onze stad doet mee aan Black Friday, maar dat maakt niet uit. Onze tegenacties zijn voor klanten juist een trigger om naar de winkel te komen. Ze zijn ontzettend enthousiast.” 

Dian Klein Willink van Kootuur voor Haar en Kootuur Butik in Zwolle: ‘Voor ons is het belangrijk dat we een tegengeluid geven aan de vele kortingen midden in het seizoen.’

Tijd en moeite

Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels kan Giving Tuesday voor retailers een moment zijn om bijvoorbeeld hun visie op overconsumptie te geven. Of een duurzame filosofie te benadrukken. Maar: “alles staat of valt met hoe je dit aanpakt. Steek je net als Toms je handen daadwerkelijk uit de mouwen, dan kan dit zorgen voor meer verbondenheid. Onderling in het team, maar ook tussen je winkel en klanten.” Simpelweg een bedrag overmaken aan een goed doel is niet afdoende, stelt Wessels. “Steek iets meer tijd en moeite in een project, dan creëer je meerwaarde en sympathie.”

Tips

Talita Kalloe, oprichter van Soul Stores, platform voor een bewuste en duurzame levensstijl, is eveneens positief over Giving Tuesday. “Ik vind het een erg goed initiatief. In deze tijd van massaconsumptie is dit een mooi tegengeluid.” Kalloe geeft enkele tips voor retailers en merken die zich bij dit initiatief willen aansluiten. “Retailers kunnen bijvoorbeeld klanten oproepen kleding in te leveren bij hun winkel. De ingezamelde spullen kunnen ze doneren aan een goed doel. Voordeel van deze actie kan zijn dat je hiermee sowieso klanten naar je winkel trekt.”

Duidelijk statement

“Of je kan net als Toms en Patagonia een duidelijk statement maken en je winkel een halve dag sluiten. Onderneem in die tijd iets samen met je team en je klantenkring. Ruim plastic op of geef samen ouderen wat extra aandacht. Hiermee creëer je extra binding met je klanten en laat je zien wat jij als ondernemer belangrijk vindt. Daarnaast kan je in de week van Black Friday voor iedere aankoop een bepaald bedrag doneren aan een goed doel. Een ervaringstip die ik hoorde van een retailer: kies eens voor het aftrekken van een vast bedrag, bijvoorbeeld één of twee euro. Hierdoor hoef je niet steeds het percentage uit te rekenen en is het uiteindelijke bedrag voor de klant ook direct duidelijk.”