TOP

Black Friday breekt records, verlies voor Vinted en D66 wil kledingindustrie verduurzamen

Black Friday en Black Week hebben ondanks de publieke discussie menig kassa doen rinkelen. Verder noteert Vinted verlies, strijdt D66 voor een duurzamere modebranche en opent No Label deze week in Den Haag. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 28 november.

Foto: Tim Mossholder for Unsplash

Black Friday breekt opnieuw verkooprecords

Black Week en Black Friday hebben volgens diverse instanties ook dit jaar verkooprecords gebroken. Zo meldt betalingsdienst Klarna in een persbericht dat het al op maandag 21 november een verkooppiek van 40 procent in online verkopen zag. Op Black Friday noteerde het bedrijf een plus van 28 procent. In totaal zijn afgelopen week de verkopen gestegen met 30 procent. Wilko Klaassen, directeur Klarna Nederland: “Ondanks de publieke discussie rondom kortingsdagen in de retail, blijven Black Friday en de dagen daaromheen een van de populairste shoppingmomenten van het jaar.”

Ook uit transactiedata van creditcardonderneming ICS blijkt dat Nederlanders massaal op zoek gingen naar aanbiedingen. De totale bestedingen van de Black Week zijn volgens ICS toegenomen met ruim 30 procent toegenomen. Hierbij behoren kleding en schoenen tot de meest populaire productcategorieën. Opvallend is dat de verhouding tussen aankopen in online shops en fysieke winkels weinig verschilt met 2021, maar stenen winkels laten een plus van 26 procent zien.

Brancheorganisatie Inretail spreek in een statement van ‘een ontspannen sfeer’ in de winkelstraten op vrijdag 25 november. De centra trokken veel meer mensen dan het gemiddelde van de afgelopen acht vrijdagen, blijkt uit monitoring van winkelstraten in twintig steden. Daarbij signaleert Inretail dat prijsacties trekken, maar ook andere initiatieven. Zo hielden vijftien kindermodewinkels een speelgoed inzamelactie en boden sommige zaken gratis kledingreparatie aan of zamelden kleding in voor recycling.

Vinted noteert verlies

Online kledingmarktplaats Vinted heeft in 2021 118 miljoen euro verlies geleden, ten opzichte van 24 miljoen euro in 2020. Dit schrijft Quote, die een blik wierp op het recente jaarverslag. Als oorzaak worden de flink hogere marketinguitgaven van het bedrijf – 193 miljoen euro – aangewezen. De onderneming, actief in achttien markten in Europa en Noord-Amerika, noteerde over het afgelopen jaar tevens een flinke omzetgroei. De verkopen namen toe van 148 miljoen euro naar 245 miljoen euro. 

D66 wil eco-score kleding en hoge boetes greenwashing

D66-kamerlid Kiki Hagen pleit voor invoering van een eco-score, waarbij de consument in één oogopslag ziet hoe duurzaam een product is. Zij doet dit in een initiatiefnota Kleding waarin zestien aanbevelingen worden gegeven om de kledingindustrie te veranderen van een ‘wegwerpmaatschappij naar een circulaire economie’. Zo wil ze onder meer dat beter bepaald wordt wat wel en niet duurzaam is, greenwashing – misleidende duurzaamheidsclaims – hoger wordt bestraft en het aantal keurmerken wordt teruggedrongen. Verder moet de informatievoorziening van bedrijven beter, zodat consumenten weten op welke vlakken een bedrijf duurzaam is. Ook pleit Hagen voor een informatieplicht over het retourbeleid van winkels, zodat klanten zich meer bewust zijn van wat er gebeurt nadat artikelen zijn teruggestuurd.  

No Label opent zesde vestiging in Den Haag

De Nederlandse mannenmoderetailer No Label opent vrijdag 3 december een zesde vestiging in Den Haag. Dit bevestigt directeur Peter van Kampen. De formule betrekt het pand aan Hoogstraat 16 in Den Haag. De ruimte telt circa 235 vierkante meter en twee verdiepingen. No Label opende deze zomer een winkel in Westfield Mall of The Netherlands in Leidschendam. Verder heeft het merk filialen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en een outlet in Designer Outlet in Roosendaal. 

Dr. Martens verkoopt recordaantal schoenen

Dr. Martens heeft in de eerste helft van dit financiële boekjaar een recordaantal schoenen verkocht. Maar liefst 6,3 miljoen paar van de bekende modellen gingen over de toonbank, wat goed is voor een omzet van 486,50 miljoen euro. Dit is een stijging van 18 procent ten opzichte van vorig jaar. De groei werd vooral gestuwd door de directe verkoop aan de consument (+21 procent). De verkoop via de eigen winkels nam toe met 38 procent, via e-commerce acht procent. Via de wholesalekanalen werd 15 procent meer omgezet. De winst bleef in deze periode achter met min 5 procent. Het bedrijf wijt dit aan meer investeringen in marketing, medewerkers en de opening van nieuwe winkels.