TOP

Kleine Fabriek verrassend goed bezocht

Het winterweer voorspelde niet veel goeds voor het aantal bezoekers van het Nederlandse beursweekend. Echter, ondanks de slechte voorspellingen bleef de toeloop niet achter op andere winter-edities. Er was bovendien veel moois te zien.

De grote vraag op zondag was of inkopers de barre tocht naar Amsterdam zouden ondernemen. In de westelijke regio viel echter niet te veel sneeuw. Alleen in de noordelijke provincies was er wat overlast door wind en de vorming van sneeuwduinen.

Wie de tocht naar de Rai had volbracht, werd door de Kleine Fabriek getrakteerd op een gezellige hoogwaardig gevulde beurs met ruim 250 stands. De eerste indruk is dat er veel nieuwe namen zijn. Lucel van den Hoven, ceo Modefabriek: “We willen niet zozeer de grootste zijn, maar wel de leukste kindermodebeurs. Dit seizoen hadden we te maken met een uitzonderlijk hoog verloop. Normaal is 10 procent van ons aanbod nieuw. Ditmaal was dat zo’n 20 procent. Nieuwe gegadigden weten ons te vinden. Daaruit kunnen we opmaken dat we een mooi platform zijn.”

Denimblue
Voor de aankleding van de entree was ditmaal blauw als hoofdkleur gekozen: volgens Bengels-trendwatcher Tineke Igel de belangrijkste basiskleur voor de aankomende winter. Zonder Vingino, maar met de nieuwe denimlabels Krunk Denim en Blue Rebel en verder natuurlijk als No Tomatoes, Little Cerise, Dobber, Beets en Retour Denim konden inkopers hun hart ophalen aan al het blauws. In de stand van Krunk Denim stond het denimproduct centraal: alle stijlen hingen naast elkaar zodat je alle details goed kon zien en voelen. Bij Blue Rebel werd meer op beleving ingespeeld met een sloophouten stand. Het prijsniveau onder 49 euro en de kekke wassingen leverden de nieuwkomer al meer dan 70 aanvragen.

Oilily
Oilily was helemaal terug en had een mooie plek doordat het logo op de stand precies aan het einde van het eerste looppad in de Rijnhal zichtbaar was. De collectie trok veel bekijks, van ‘oude’ klanten maar vooral ook van nieuwe klanten. “Het is nog altijd een sterke naam die trekt”, vertelt Gijs de Kogel, marketingmanager van Oilily. De collectie leek sterk op het Oilily van ‘vroeger’ met lieve klassieke veloursjurkjes met borduursels en romantische ballonjassen. De hoofdkleuren zijn blauw, rood en grijs.

Gewaardeerd door winkeliers werd de ‘beursgang’ van Name It en Outfitters Nation. Els Vandecruys, eigenaar van de kinderwinkel Stanneman en Flooremie in Westerlo (B.) reageert: “Ik was verrast hier Name It te zien. Ik heb het in mijn assortiment. Handig want nu heb ik hier in een keer vrijwel al mijn merken kunnen bezoeken.”

Inspiratie
Kleine Fabriek inspireert al sinds de start, nu precies vijf jaar geleden, met kleine merkjes. Het eigenzinnige Wild heeft nieuwe prints in de collectie, waaronder een lieve konijnensnuit, de snavel van de zeearend en alloverprints van meeuwen en pauwenveren. Lets Dress is een nieuw fairtrademerk met geinige jurkjes, samengesteld uit verschillende printstofjes. De Gambiaanse producente was aanwezig op de Kleine Fabriek en helpt inmiddels vijf vrouwen aan een zelfstandig bestaan. Ingetogen klassiek zijn de collecties van het nieuwe jassenmerk Soofies waarvan de meisjesjassen perfect passen bij de sfeer van bijvoorbeeld Noa Noa Miniature. Sportief Frans is het organische Nederlandse merkje Streep & Co. “Ik gebruik mijn eerste deelname ook om zelf te netwerken”, is de motivatie van de oprichtster.  

Virtuele showroom
De stand van Waalwear Kids bestond uit een videowall, patroondelen op hangers, containerwagens met denim en flink wat beeldschermen. De kindermodeleverancier lanceerde op deze beurs dan ook zijn virtuele showroom. Lees deze week meer over de virtuele showroom van Waalwear Kids.

Maandag rustig
Op de tweede beursdag, maandag, was het rustiger dan zondag. Die dag speelde het weer parten in de Zuidelijke regio en wie na de spits vertrok, kwam rond Amsterdam alsnog in de file terecht door de horecavakbeurs Horecava die ook in de Rai plaatsvond en voor lange wachtrijen voor de parkeergarage zorgde.

Kwaliteit van het bezoek
Jacqueline Versluis van Beets vindt de kwaliteit van het bezoek aan de Kleine Fabriek hoog: “Van de twintig nieuwe contacten denk ik dat we er vijftien serieus aan ons klantenbestand kunnen toevoegen.” Brigitte Hewitt van Just2, agent van Smafolk, Love by Calao en The King & I reageert op de opkomst: “Respect voor de winkeliers die gekomen zijn.”