TOP

Klantenbinders: Ot & Sien jeugdmode in Axel over klantenacties in de winkel

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Dick Oggel van Ot & Sien jeugdmode in Axel.

Hoe lukt het Ot & Sien de klant steeds weer te verleiden?
“Gedurende het seizoen houden we regelmatig een open zaterdag met hapjes en drankjes. We verwennen de klant niet zomaar maar doen dit in samenwerking met een plaatselijk toprestaurant dat de hapjes en de drankjes voor eigen rekening verstrekt. Ook met een plaatselijke bloemist doen we aan ‘kruisbestuiving’. Zij leveren tegen een speciale prijs bloemen die we aan de klant meegeven als er een aankoop gedaan is. Omdat ieder zijn beste beentje voor zet en we niet inleveren op kwaliteit gaat het in beide gevallen om een win-winsituatie. Samen met collega-winkeliers organiseren we nog andere acties, maar die vinden niet in onze winkel plaats.”

En nog andere acties?
“We hebben vroege-vogelacties gehad, waarbij we vanaf 7.00u ‘s ochtends ontbijt serveerden voor de vroege vogels. Daar was dan uiteraard een korting aan verbonden. Heel succesvol. In december komt St. Nicolaas altijd hoogstpersoonlijk in de zaak. Daar maken we foto’s van die de klantjes direct mee naar huis krijgen. Verder geven we regelmatig kleine give-aways weg. Het hele jaar krijgen de kinderen een ballon en bovendien geven we er een weg op onze verjaardag, 7 maart.  Verder hebben we voor de kinderen Ot & Sien stickers en een leesplankje.”

Hoe bewaak je de kosten?
“De kosten proberen we zo laag mogelijk te houden, doordat we de samenwerking zoeken met collega’s en fabrikanten.”

Hoe communiceer je met de klant?
“Onze vaste klanten worden persoonlijk benaderd, terwijl de passant vorstelijk wordt verrast. Acties worden aangekondigd op onze site. Ook maken we reclame via ons zeer uitgebreide mailbestand en via facebook, ook door onze medewerkster. Klanten die om wat voor reden ook een vervelende klacht hebben die moeilijk oplosbaar is, bijvoorbeeld een niet te vervangen artikel bij een fabricagefout, verrassen we met een bon voor een leuk boeketje bij de plaatselijke bloemist. Eeveneens succes verzekerd, met een uiterst tevreden en blije klant.”

En wat levert het op?
“Onze acties maken samen met onze opgewekte bediening en het feit dat klachten altijd worden opgelost misschien wel dat we al bijna 29 jaar supertevreden en blije klanten hebben, zowel groot als klein.”