TOP

Ronald Kolk knipoogt naar kostuumhistorie

In het Krasnapolsky te Amsterdam gaf Ronald Kolk gisteravond, 17 september 2012, zijn modeshow. Het beeld voor winter 2012 is historisch getint, met The New Gatsby als hoofdthema.

De silhouetten van Ronald Kolk waren gisteravond historisch getint en vrouwelijk, met veel nadruk op de taille. Voor zijn wintercollectie heeft de couturier waarschijnlijk goed gekeken naar wat een sjaal of cape doet wanneer je die nonchalant over een schouder gooit. Het ‘royale gebaar’ was door middel van capes en klokkende rokdelen toegepast in een serie prachtige mantels, jasjes en bijpassende jurken. Marlène Dietrichbroeken, stolpplooien en splitten, grote klepzakken diagonaal geplaatst, vierkant geconstrueerde mouwkoppen en het stoffenbeeld van tweeds, krijtstrepen en glanzende zijde benadrukten het historische en het vrouwelijke nog eens extra.

Pakkend voor mannen
Mannen die hun vriendin of echtgenote vergezelden kwamen aan hun trekken met de serie pakken die Ronald Kolk in samenwerking met mannenmodelabel Pakkend heeft ontworpen. Het beeld: veel kleur en ook hier historische outfits als inspiratiebron. Grappig was het spel met verschillende stoffen voor pantalon en blazer: twee kleuren paars, twee tinten krijtstreep of twee verschillende ruiten bij elkaar tot één kostuum, mét een knipoog. Naar het theater met Ronald Kolk konden de mannen ook: grote capes, gordijnkwasten en royale sjaals in zwart fluweel waren de accessoires die de avondkostuums voor mannen begeleidden.

Cocktail
Voor de cocktail- en feestcollectie voor de vrouwelijke clientèle leek Ronald Kolk veel minder geïnspireerd te zijn geweest door historische details. Nieuwe materialen waarop vooral heel veel pailletten en glitters prijkten, priemden in de ogen, maar aan het applaus voor verschillende, op het oog snel in elkaar gezette jurken te horen was het publiek wel in voor een hap glamour na de les kostuumgeschiedenis.

Sprookjesachtig
De dromerigste jurk, maar voor het publiek waarschijnlijk iets te sprookjesachtig, was een exemplaar in champagnekleurige voile met hemelsblauwe stoffen cirkels opgenaaid. Het witte bruidstenue ten slotte, samengesteld uit een noppenblazer, een wijde tule rozenrok met zilverkleurige bloemhartjes en hoge hoed, was aan het einde van déze show misschien wel mooier geweest in zwart, theatraal zwart. Klik op de pijltjes voor de slideshow.