TOP

Johan van Westen: ‘Meer verkoopkansen door kortetermijnleveringen’

Steeds meer mannenmodeleveranciers kiezen voor kortetermijnleveringen. Maar zit de retailer daar wel op te wachten? In een serie laten we experts aan het woord over dit onderwerp. Deze keer: Johan van Westen van Van Westen Mannen in Zaamslag.

Een groeiend aantal merken hanteert meer dan twee inkoopmomenten en leveringen in het jaar. Maar is dat nodig? Johan van Westen van Van Westen Mannen vindt van wel: “Elk weekend gaan bij ons de cijfers naar de fabrikant en worden alle fastmovers aangevuld en slowmovers omgeruild. Je koopt een X aantal stuks van een bepaald artikel en dat kun je dan herhalen gedurende seizoen. Dat verhoogt het rendement enorm.”

Koopbereidheid

De Zeeuwse ondernemer geeft daarom de voorkeur aan merken die op deze manier werken. “Natuurlijk werken we grotendeels nog via voororder, maar zeker lang niet alles meer. Het grootste voordeel is dat goedlopende artikelen veel beter op voorraad zijn en er meer verkoopkansen liggen. Klanten die vaker in een seizoen komen, zien dan minder uitlopende series liggen en dat verhoogt de koopbereidheid zeker.”

Daarnaast zie je sommige trends niet zo snel aankomen. Dan is het prettig dat leveranciers werken met korte en flexibele levertermijnen. “Enkele seizoenen terug was het gilet ineens een hit, maar daar hadden we er te weinig van ingekocht”, vertelt Van Westen. “De merken die zo’n gilet kunnen naleveren, zijn op dat moment de winnaars.”

LEES OOK Jilke Kooijker (Terra Mannenmode): ‘Mannen zijn selectiever geworden in hun aankopen’