TOP

Jeans Centre opent nieuwe flagshipstore in Eindhoven [interview]*

Onlangs opende Jeans Centre een nieuwe flagshipstore in Eindhoven. Volgens retailmanager Sjoerd van Beckhoven slaat de denim-keten met de winkel een nieuwe richting in.

Waarom deze nieuwe flagshipstore?

Sjoerd van Beckhoven: “We wilden een nieuw winkelconcept neerzetten waar vriendelijkheid, authenticiteit en kwaliteit centraal staan. In Eindhoven kregen we de kans om dit concept te verwezenlijken in een historisch pand aan de overkant van onze oude locatie. Hoewel onze winkels goed lopen, gaf onze concept store in Nieuwegein ons veel inzicht en besloten we nog meer te willen focussen op ons onderscheidend vermogen.”

En dat is?

“Onze focus op service en het feit dat we bij Jeans Centre een echte jeansspecialist zijn. We willen dat consumenten bij ons komen shoppen omdat wij echt een denimhuis zijn, waar je goed wordt geholpen door personeel dat kennis van zaken heeft.”

 

Is de inrichting ook anders dan voorheen?

“Absoluut. Het viel ons op dat andere jeansmerken een vrij ‘harde’ winkelinrichting hebben, met veel grijs, staal en metaal. Zeg maar de ‘butchers’ van de jeanswereld. Wij willen de ‘boulangers’ van de jeans zijn, met een zachtere uitstraling. Het concept is dan ook letterlijk gebaseerd op de oude Franse boulangerie. Met het gebruik van veel hout en cleane details, zoals witte tegels bij de servicedesk en in de kleedkamers, is een sfeervol beeld gecreëerd. Daarnaast is de winkel voorzien van een aantal nieuwe kenmerken, zoals een authentieke naaimachine waar iedere jeans op maat gemaakt kan worden, de herintroductie van onze groene fiets en een koffiehoek met een professionele koffiemachine voor een goede kop koffie. Het personeel kan naast echte barista’s ook goede cappuccino’s maken.”

Grappig, de nieuwe jeanswinkel The Bakery van Only for Men is ook een oude bakkerij.

“Echt waar? Dat is toeval, want daar wist ik niets van.” 

Is het ook een manier om meer vrouwen naar de winkel te trekken? Veel blauwe winkels hebben moeite met het aanspreken van de vrouwelijke consument.

“Ja, inderdaad, ook wij zien dat de vrouwelijke klant iets achterblijft. Daarom hebben we in de nieuwe winkel ook een vrouwelijke uitstraling gecreëerd rondom de trap naar boven, die naar de vrouwenafdeling leidt. Door het gebruik van mooie lijsten, aantrekkelijke afbeeldingen, leuke quotes en spiegels hopen we ook de vrouwen te behagen.”

Het is nog steeds een moeilijke markt. Vanwaar dan toch zo’n investering?

“De markt is zeker nog zwaar, maar dat is juist het moment om je smoel te laten zien. Wij werken met een vrij klein team en hebben geen dure designbureaus nodig om onze winkels in te richten. We vinden het veel leuker om zelf te doen, en hiermee houden we de kosten relatief laag. Het is belangrijk om je kop boven het maaiveld uit te steken en te blijven innoveren. En daarvan is deze flagshipstore het resultaat.”

Is het ook de bedoeling om de andere Jeans Centre’s te verbouwen volgens het nieuwe concept?

“In principe wel, maar niet op de korte termijn. De reacties op de nieuwe winkel in Eindhoven zijn erg enthousiast, dus dat is een goed teken. In Doetinchem zijn we ook al aan het verbouwen, maar verder wordt het eerst monitoren bij welke winkels wat het beste werkt. We gaan niet voor kortstondige winst, maar succes op de lange termijn.”