TOP

Onderzoek: Wat klanten op hun mobiel doen tijdens het shoppen*

Het is bijna niet meer weg te denken: shoppen met een mobiel in de hand. Maar wat doen klanten er nou eigenlijk mee?

Met een mobiel in de hand heb je overal toegang tot. Niet alleen kan je contact houden met je vrienden en familie, ook wordt het steeds vaker gebruikt tijdens het shoppen waardoor de onderlinge concurrentie tussen zaken steeds groter wordt. Voor het onderzoek ‘Shoppers bringing online competition inside bricks-and-mortar stores’ vroeg Gfk aan 25.000 telefoongebruikers uit 23 waarvoor zij een mobiele telefoon gebruiken tijdens het shoppen.

Prijzen vergelijken

Maar liefst veertig procent van de ondervraagden vergelijkt prijzen via de mobiele telefoon tijdens het shoppen. Vooral in de leeftijdscategorie 20 tot en met 29 wordt dit vaak gedaan (49 procent). In het algemeen pakken mannen (42 procent) sneller de smartphone erbij om een prijs te vergelijken dan vrouwen (37 procent).

Adrian Hobbs, directeur ‘Online Pricing Intelligence’ bij GfK, laat in het persbericht weten: “Winkeliers moeten dingen gaan veranderen nu er zo een groot aantal klanten online is terwijl ze in een fysieke winkel staan. Een scherp inzicht hebben in de prijzen van online concurrenten en snel kunnen reageren, is nu één van de belangrijkste succesfactoren voor zowel fysieke als online retailers.”

Advies vragen

Vier op de tien klanten gebruikt een mobiele telefoon om advies te vragen aan vrienden of familie. Ook hier zit de piek in de leeftijdscategorie van 20 tot en met 29 jaar met 48 procent. Advies was altijd al belangrijk bij het doen van aankopen maar met een smartphone is het mond-tot-mondadvies uit eigen kring nu ook aanwezig op de winkelvloer. Deze externe invloed is een grote uitdaging voor het personeel en verandert de fysieke winkelervaring.

Foto’s nemen

Op de derde plaats eindigt het maken van foto’s. Maar liefst 36 procent van de ondervraagden maakt wel eens een foto van een items die zij later willen kopen. Tieners (15 tot en met 19 jaar) en jongvolwassenen (20 tot en met 29 jaar) zijn hier koplopers in met 44 procent. Dit is een gevaarlijke ontwikkeling voor de retailer omdat klanten thuis kunnen zoeken naar goedkopere alternatieven.