TOP

Jean School:één jaar voorbij

Het allereerste schooljaar van de gloednieuwe Jean School, onderdeel van het ROC van Amsterdam, zit er bijna op. Veertien van de achttien leerlingen hebben het jaar volgemaakt. Lees hier hoe drie van hen er op terug kijken én wat de opleidingscoördinator zegt.

Dwight Breton van Groll (24), student:

“Ik was best wel angstig na zeven jaar werken om weer naar school te gaan. Ik was bang dat mijn klasgenoten allemaal 16 waren. Maar de gemiddelde leeftijd ligt rond de 21, dat is wel prima. Ik werkte in de winkel bij Levi’s en had het altijd over denim. Vandaar deze opleiding. Je merkt wel dat het het eerste jaar is, dus er zitten nog wel wat foutjes in en de leraren van de modeopleiding zijn soms nog niet helemaal bekend met denim. De gastdocenten vind ik heel interessant. Ik had niet verwacht dat we zo’n enorm hechte klas zouden worden. Iedereen is totaal anders. Maar dat maakt het voor mij ook wel leuk.”

Julie van Luit (17), student:

“Ik had niet eens een passie voor jeans, zoals de meeste klasgenoten, maar ik was wel altijd bezig met mode en dingen maken. Maar ik was niet zo’n modepoppetje. Vandaar de Jean School. Ik vind het een superleuke opleiding, we krijgen gigantisch leuke kansen en opdrachten. We mogen binnenkijken waar we normaal nooit komen, zoals op de ontwerpafdeling van G-Star. Ik loop nu stage bij de flagshipstore van Diesel aan de Kalverstraat en ben de eerste stagiaire in de Benelux sinds vier jaar. Ik sta in de winkel met mensen die al heel veel kennis hebben van de eigen collectie. Als ik mijn theorie van school toepas, dan staan ze me echt aan te kijken: waar heb je het over? Dus we leren echt van elkaar.” 

Daniël Woesthof (20), student:

“Ik ben een echte jeansgek. Ik leg broeken op het dak om te kijken hoe ze verkleuren, koop oude spijkerjasjes en ga ze bleken. Ik vind denim het mooiste product van de kledingindustrie, een spijkerbroek wordt alleen maar mooier. Via de blog Fashionminded kwam ik op het idee van de Jean School. Op de open dag gaf James Veenhoff een hele goede presentatie en toen was ik meteen verkocht. Ik vind het heel leuk. Veel workshops en bedrijven bezoeken. Je leert er heel veel over spijkerbroeken. Sommige klasgenoten waren niet blauw genoeg, maar die zijn afgevallen. We zijn overgebleven met een hele leuke klas, heel hecht.” 

Mira Copini, docent en curriculum coördinator van de Jean School:

“Er is vooraf heel veel onderzoek gedaan, dus we wisten dat er vraag was vanuit de markt naar denimspecialisten. Maar dat het zoveel zou opleveren had ik niet verwacht. De markt is heel enthousiast om mee te werken: bedrijven komen gastcolleges geven, bieden stageplekken aan en nodigen studenten uit voor een bezoek. Door onze samenwerking met James Veenhoff van House of Denim en Mariëtte Hoitink van HTNK Fashion recruitment en consultancy hebben we direct contact met het bedrijfsleven. Het is belangrijk dat je op de arbeidsmarkt aansluit. Op twee na zijn de studenten allemaal jongens, heel andere types dan de jongens op onze modeopleiding. Het zijn echt van die stoere jeansjongens.”

In de nieuwste jeansspecial van Textilia, die vandaag verschijnt, lees je een uitgebreid profiel over de Jean School.