TOP

Zó maak je contact met de klant

Echt contact maken met je klant doe je via de SLIM-methode. Winkeleigenaar én spreker Walter Vermeer legt het uit.

Het is vandaag de dag belangrijker dan ooit dat je als winkelier écht contact maakt met je klant. Echt contact maken onderscheidt de fysieke winkel van de webwinkel. Het lijkt zo eenvoudig maar écht contact maken betekent dat je jezelf gaat verdiepen in de ‘raakmomenten’ die iedere dag voorbij komen in de winkel. Ieder raakmoment bestaat uit vier stappen.

Sympathiseren

Je begint bewust of onbewust met sympathiseren. Het scannen van de klant. Wie krijg ik binnen in mijn winkel? Dit doet de klant overigens ook met jou. Dit is verreweg de belangrijkste fase. De klant moet het jou immers gaan gunnen en wij mensen gunnen iemand iets makkelijker wanneer deze persoon als sympathiek wordt ervaren. De grote vraag is dus: hoe sympathiek ben jij als ondernemer/winkelier?

Luisteren

In de tweede fase ga je als verkoper luisteren naar je klant. Dit lijkt eenvoudig maar voor veel verkopers is luisteren heel moeilijk of zelfs nieuw.

Informeren

Dan volgt een ogenschijnlijk makkelijke fase. De fase waarin je de klant gaat informeren. Dit is overigens heel veel meer dan wijzen naar de collectie. Het goed informeren van de klant vraagt een zeer goede voorbereiding, vakkennis en een persoonlijke touch. Het is vooral de persoonlijke factor die van doorslaggevend belang kan zijn.

Motiveren

De laatste fase is de fase waarin je de klant gaat motiveren tot aankoop. Wanneer je de eerste drie fases goed hebt doorlopen, is deze laatste fase een formaliteit. In de praktijk is dat bij veel winkels heel anders.

Walter Vermeer is samen met zijn vrouw eigenaar van twee kledingwinkels in Tilburg en Goirle en staat al ruim 20 jaar op het podium als spreker/dagvoorzitter. De laatste jaren heeft hij zich toegelegd op het fenomeen klantcontact en de rol van energie en sympathie daarbij. Walter traint ondernemers en winkeliers op dit gebied. Daarnaast verzorgt Walter op energieke en bovenal sympathieke wijze lezingen en trainingen over deze bijzondere manier van contact maken met je klant. Voor meer informatie kun je Walter bellen via 06-55130186 of mailen.

Walter Vermeer gaf ook een presentatie op onze Textilia Mode Experience. Lees hier het verslag.