TOP

Je winkel als showroom: 5 voorbeelden

Winkels zijn in 2020 nog vooral showrooms, zijn de voorspellingen van trendwatchers en onderzoeken. Vijf interessante voorbeelden waar je je voordeel mee kunt doen.

Extra aanbod online

Er komt steeds meer vraag naar winkels met een groter aanbod dan wat er in de winkel ligt, bijvoorbeeld digitaal. Hiermee kan het vloeroppervlak van de winkel kleiner worden, met elders een magazijn zodat een product dezelfde dag nog kan worden bezorgd of kan worden opgehaald. Hypebazaar en Score werken al met internetzuilen in de winkels waar je extra maten en kleuren van artikelen kunt bestellen die niet in de winkel liggen.

Showroom

Maak van je winkel letterlijk een showroom, door vloerruimte te verhuren aan merken of ontwerpers en consumenten die iets willen kopen door te verwijzen naar (de webshop van) de leverancier. De Toonkamer in Utrecht doet dit al, maar dan met meubels. Je krijgt hierbij een totaal ander verdienmodel, gebaseerd op de huur plus eventueel commissie over de aankopen die je hebt doorverwezen. Je kunt ook op basis van consignatie werken (product blijft tot de verkoop van de leverancier en je betaalt pas de inkoopprijs als het product is verkocht). Voorbeeld is het nieuwe winkelconcept Hutspot in Amsterdam waar jonge ondernemers, in een aparte ruimte, de mogelijkheid krijgen hun producten aan te bieden.

Afhaalpunt

Wordt afhaal- en retourpunt en ga hiervoor met een externe partij in zee. Naast dat deze dienst je geld oplevert van de pakketservice, levert het extra loop op in de winkel. En bedenk dan dat multichannel shoppers gemiddeld tweeënhalf keer zoveel uitgeven als mensen die alleen in fysieke winkels kopen. Het filiaal van de Bijenkorf in Amsterdam is het grootste Kiala-punt van Nederland; er worden dagelijks zo’n tweehonderd pakketjes afgehaald.

Service

De fysieke winkel kan zich onderscheiden van het internet door service en advies. Bij Het Nieuwe Winkelen project in Veenendaal is er voor klanten uit deze gemeente de mogelijkheid aankopen uit verschillende winkels in de stad nog dezelfde dag af te laten leveren aan huis. Maar ook bij retourartikelen ziet de consument graag meer service. Liever dan het te moeten terugbrengen naar het postkantoor of Kiala-punt laten consumenten het pakje thuis ophalen of brengen ze het terug naar een winkel naar keuze.

Beleving voor de laagste prijs

Beleving is ook een onderscheidende factor van fysieke winkels ten opzichte van internet, maar wel in combinatie met prijs. Goed voorbeeld is het Japanse Uniqlo, dat na Azië en de Verenigde Staten nu Europa wil veroveren. De flagshipstores van deze retailer zijn één grote beleving en het merk heeft bijvoorbeeld een wekker app met muziek die aanpast op het lokale weer. Maar dit alles zou geen succes zijn wanneer de retailer niet tegelijkertijd bekend stond om haar goedkope kasjmier truien in allerlei kleuren.