TOP

J-B-J: “Pitti is de aftrap van het nieuwe seizoen”

In aanloop naar de Pitti Uomo, de mannenmodebeurs die volgende week in Florence plaatsvindt, spreken Nederlandse labels die een stand hebben op de bekende beurs. Dit keer: J-B-J, een sublabel van het modemerk Jupe by Jackie.

Textilia sprak met Julien Viellevoije achter J-B-J, een van de Nederlandse merken die op Pitti Uomo 90 (14-17 juni 2016) staan.

Wat kunnen we verwachten volgende week op de Pitti?

“Vorige keer stonden we als sublabel van Jupe by Jackie samen bij één stand. We presenteerden daar onze eerste bescheiden collectie met alleen T-shirts en sweaters. Dit keer hebben we een eigen stand in de Futuro Maschile-hal. Verder hebben we de collectie uitgebreid met broeken, shorts en overhemden. Alles wordt in hetzelfde atelier in India voorzien van mooie borduursels; daar staan we natuurlijk ook om bekend met de Jupe by Jackie-lijn. De borduursels zijn dit seizoen alleen wat abstracter met grafische lijnen en patronen. Ik sta echt te popelen om de nieuwe collectie aan de buitenwereld te laten zien op Pitti!”

Hoe bereiden jullie je voor op de beurs?

“Eigenlijk de standaard dingen: alle pers en buyers een uitnodiging voor onze stand sturen, lookbooks en dergelijke op orde hebben. Echt belangrijke buyers sturen we een persoonlijke uitnodiging in plaats van een algemene. Ook niet geheel onbelangrijk: we zorgen we ervoor dat we onze eigen Pitti-outfits klaar hebben, want we zijn ten slotte zelf ook uithangbord voor onze merken.”

Hoe is het de vorige keer verlopen op de Pitti?

“Goed! We kregen veel positieve reacties op J-B-J. En we hebben er goede, voornamelijk internationale klanten aan overgehouden, van een United Arrows uit Japan en Ron Herman in L.A. tot winkels als Merci in Parijs. In Nederland worden we nu onder meer verkocht bij The Pelican Studio.”

In wat voor opzicht onderscheiden jullie je – behalve de bijzondere borduursels – nog meer van andere mannenmodemerken?

“We maken gebruik van de mooiste Japanse stoffen. Dat is dan ook de reden dat de prijzen van de artikelen iets hoger liggen – de T-shirts liggen tussen de €60 en €145,-. Wel willen we een iets toegankelijkere uitstraling hebben dan Jupe by Jackie; dat is iets chiquer, terwijl J-B-J iets jonger is. Onze doelgroep bestaat uit mannen van 25 tot 40 jaar die van mooie mode houden en wat meer karakter willen toevoegen aan hun outfit.”

Wat maakt de Pitti zo belangrijk?

“Voor orders schrijven is Pitti niet zo belangrijk, maar het gaat vooral om in contact te blijven met je netwerk. Natuurlijk heb je ook London Collections: Men waar veel nieuwe collecties worden gepresenteerd maar dat is niet zo grootschalig als Pitti. Hier komen alle merken, alle ontwerpers en alle buyers samen. Het is de aftrap van het seizoen. En één groot circus, maar wel een hele leuke.”  

LEES OOK Newams: “Pitti is een klankbord voor ons merk”