TOP

Ispo 2010: geslaagd verjaardagsfeest

De Duitse stad München werd de afgelopen dagen overspoeld met bezoekers uit alle hoeken van de wereld. Hun missie? Inspiratie opdoen bij 2.045 exposanten uit 45 verschillende landen op de grootste internationale sportbeurs ter wereld, de Ispo.

Bezoekers van de Ispo waren eenvoudig te spotten op het vliegveld, in de metro en in de stad. Gekleed in de nieuwste en meest geavanceerde wintersportkleding trotseerde zij de winterse kou op weg naar de 16 Ispo-hallen. Als verwacht werden de eerste dagen (zondag en maandag) het drukst bezocht en was het af en toe dringen om een stand binnen te komen. Vandaag, woensdag 10 februari, sluiten de beursdeuren om 17:00 uur en kan het inkoopseizoen voor de wintersportbranche echt beginnen.

Beurssfeer

Er heerste dit jaar een goede ongedwongen beurssfeer. De reden hiervoor mag duidelijk zijn. 2010 is het jaar voor de sportbranche. Het verkoopseizoen kreeg al een flinke boost door de vrij lange strenge winter. De wintersport wordt nu optimaal promoot dankzij de Olympische Winterspelen dit jaar in Vancouver en het WK voetballen in Afrika zal de sportbranche nog een lekkere eindsprint meegeven.

Verjaardagsfeest

De veertigste editie van Ispo kan dan ook de geschiedenisboeken in gaan als een zeer geslaagd verjaardagsfeest. Beursbezoekers werden ‘getrakteerd’ op een gevarieerd programma. Naast het zien, voelen en testen van de nieuwe wintersportcollecties in de verschillende hallen wist Ispo bezoekers ook op andere manieren te vermaken en te informeren. Zo waren er onder andere lezingen te volgen over een onderneming opzetten in China en hoe Scandinavische landen wintersportkledinglijnen beïnvloeden. Voor de ondernemende ondernemer waren de seminars ‘Inzetten van e-marketingtools’  en ’50-plussers een belangrijke en vaak vergeten doelgroep’ zeker interessante programma-aanvullingen.

Touchscreen

Echt nieuwe trends zijn er niet te vinden in de wintersportkledingcollecties van 2010-2011. Veel merken maken gebruik van felle contrastkleuren (bijvoorbeeld red en pink bij Peak Performance en aqua blue gecombineerd met lime green bij het Norweegse merk Norrona) in combinatie met slimme stoffen. Of we over enkele jaren nog steeds rijen met kledingcollecties in de verschillende stands zullen zien hangen is overigens de vraag. Bij het merk Bogner maakte de kledingcollectie plaats voor enorme touchscreens. Met de ‘touch’ van een vinger ‘showen’ modellen op deze screens de gehele collectie. Volgens Simone Bregenhorn van Bogner waren klanten zeer te spreken over de touchscreens vanwege het 360 graden effect.

Hardware gadgets

Op technisch gebied pakte outdoormerk Colombia groots uit met de presentatie van hun nieuwe thermale technologie, Omniheat. Ook was er veel aandacht op de beurs voor protectiekleding als skihelmen. Pasvorm, felle kleuren en het gebruik van superlichte en opvallende materialen maken het verschil bij de skihelmen van onder andere Casco, POC en TSG. De merken Leki en Adidas laten consumenten nog meer hun individuele stijl benadrukken. Zo heeft Leki voor de eigenzinnige klant de ‘Pimp my pole skistokken’ en Adidas brengt goggles met kleurstiften zodat de consument zelf creatief aan de slag kan gaan.

Ispo 2010 was weer een bron van inspiratie. De ruime en vaak opvallende stands, goede sfeer plus een gevarieerd informatief programma waren de juist bij elkaar gekozen ingrediënten voor een geslaagd beursfeest. Voor wie nog niet genoeg inspiratie heeft opgedaan in München kan van 4 tot en met 6 maart 2010 terecht op Ispo China in Beijing.

 

Lees het volledige Ispo-verslag in de nieuwe Sportcult die op 2 maart 2010 zal verschijnen.