TOP

Interview ceo Van Gils Fashion Robert Meijer: ‘We moeten nu een slag maken’

Textilia interviewde ceo van Van Gils Fashion, Robert Meijer, over mannenmodeketen Sepoint en de merken Peter van Holland en Van Kollum. "Dit zijn echte margebuilders".

Hoe gaat het met Setpoint?
“De omzet is twee seizoenen achter elkaar 12 procent beter dan het jaar er voor. Hoeveel dat precies is, kan ik niet zeggen. Wel dat we over een jaar zwarte cijfers gaan halen. Dit is in de lijn met de verwachting. We hebben een aantal jaren geleden de winkels gerestyeld en gereorganiseerd en dat was een flinke investering. Nu moeten we een slag gaan maken.”

Investeren jullie nog in Setpoint? Of gaan jullie dat weer doen?
“De vraag is of je dat nog moet doen. We hebben onder meer een prachtige winkel in Nijmegen neergezet. De focus ligt nu op de merkenmix. Slowmovers gaan er uit, fastmovers er in. We hebben merken nodig die Setpoint een gezicht geven en volume brengen. Pierre Cardin doet het bijvoorbeeld ontzettend goed bij ons, net als Blue Industry, Obvious (Setpoints private label) en ons eigen merk Peter van Holland, waar de omloopsnelheid in sommige winkels oploopt tot 6.”

Op welke doelgroep mikken jullie met Setpoint?
“Setpoint doet het goed op de A1-locaties in de binnensteden. Het grote publiek dat hier komt begeeft zich in de middenklasse. Zij kijken naar de X-factor en kleden zich graag als de presentator Martijn Krabbé. Deze mannen kopen geen dure merken als Hugo Boss of Jaguar, die voorheen bij Setpoint lagen, maar merken in het middensegment. Onze vaste groep klanten is al jarenlang bekend met de ‘Advantage Days’, waarin we ongeveer vijf keer zoveel verkopen als in een normale week. We hebben de naam van deze actiedagen wel eens veranderd in ‘Business Days’ maar dat werd minder goed opgepakt.”

Hoe gaat het met de andere merken Peter van Holland en Van Kollum?
“De merken maken 30 procent deel uit van de totaalomzet met 60 procent voor Van Gils. Het zijn echte ‘margebuilders’ met uitsluitend pakken en colberts. Maar vergis je niet, we pakken deze merken serieus op. Van Kollum heeft een eigen brandbook en is geïnspireerd op de Madison Park New York. De doelgroep is de dertiger die van preppy kleding houdt. Peter van Holland noem ik wel eens oneerbiedig ‘Rotterdams chique’. Het merk brengt echt Nederlandse pakken met veel details en soms een knalkleur. Er is onder onze medewerkers veel enthousiasme voor het merk. Vroeger werd er dagenlang naar de nieuwe collectiepresentatie uitgekeken van de destijds zeer gepassioneerde ontwerper Peter van Dijk.”

Verkoopanalyse
Ceo Robert Meijer sprak uitgebreid over Van Gils in onze nieuwe Textilia. Niet alleen over de plannen met het belangrijkste merk binnen de groep, maar ook over de moeilijke tijden die het bedrijf en merk achter de rug heeft. In de staafdiagrammen hiernaast geeft hij aan welke kant Van Gils op moet betreft de verkoop van de verschillende productgroepen. Meijer: “Elke ondernemer koopt pakken, colberts en shirts, maar voor chino’s, jeans, jassen en accessoires kiezen zij andere merken. Nederlandse retailers willen we erop aansturen meer in de breedte in te kopen, zoals de Canadese retailers doen (zie tweede grafiek).”

Meer hierover lees je in de Textilia die deze week in de brievenbus ligt.
Geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.