TOP

Interview Albert Westerman van State of Art: ‘We willen een ‘wauw-wereld’ creëren’

Voor State of Art stond het afgelopen jaar in het teken van verandering. Ceo Evelyne Westerman vertrok en oprichter Albert Westerman, haar vader, leidt het merk weer op volle kracht. State of Art heeft ook de showrooms in Amsterdam verhuisd naar het hoofdkwartier in het Achterhoekse Lichtenvoorde.

Hoe toepasselijk: het pand van State of Art is gelegen aan de Westermanstraat 1. Het is de kroon op het werk van Lichtenvoordenaar in hart en nieren, Albert Westerman. “Vorig jaar besloten we de kick-off van de nieuwe collectie hier te organiseren”, vertelt hij. “Het was een druilerige zondag en we vroegen ons af of er wel iemand zou langskomen. Het werd een volle bak met meer dan honderd klanten. Daarna hebben we de knoop doorgehakt en na elf jaar de huur van het pand in Amsterdam Zuid-Oost opgezegd.”

Wauw-wereld

Westerman: “We willen een ‘wauw-wereld’ creëren, zodat het aantrekkelijk is om hier te zijn. Dat maakt de afstand tot de Randstad minder groot.” Naast ruime sfeervolle showrooms beschikt State of Art over een professionele keuken, waar een kok in het seizoen kookt voor de inkopers. “Klanten die van ver komen, krijgen een hotelarrangement aangeboden. Maar daarvan wordt opvallend weinig gebruikgemaakt.” Een straf is het sowieso niet om inkopen te doen bij het merk, want naast business zijn er ook veel mogelijkheden voor pleasure. Zo zijn er geheel in stijl met het merk racesimulatoren in pitboxen geplaatst. En ook de 34 klassieke Porsches hebben een hoge attractiewaarde. Van de receptie (waar een deel van een auto hangt) tot de eigen werkplaats met drie fulltime medewerkers: alles ademt hier de bijzondere combinatie tussen klassieke autosport en mode.

Winkelexpansie

Het nog sterker marketen van State of Art is een van de ambities. Vandaar ook de winkelexpansie. In juli en september 2012 openen franchisewinkels in respectievelijk Leiden en Haarlem. En er zijn plannen voor meer vestigingen. Westerman: “We kijken al langer naar provinciehoofdsteden als Eindhoven en Maastricht. We geven de voorkeur aan franchise, wij zijn in de eerste plaats wholesaler.”

Lees het complete interview met Albert Westerman in Textilia 14, die deze week in de bus ligt.