TOP

Inspiratie voor najaar 2009 / 2010

Begin juli was ik na twee jaar weer eens terug in Berlijn voor de modebeurs Bread & Butter. Deze stad is voor ons etaleurs en Visual merchandisers een bron van inspiratie. Barcelona was als bestemming ook zeker niet verkeerd (combi zon, zee en mode is nooit vervelend), maar de Duitse hoofdstad is toch wel de 'fashion capital' van Europa. Ik wil jullie dan ook graag mijn visie delen op de trends die ik gezien tijdens de B&B en in de stad. Deze zijn absoluut makkelijk toepasbaar in iedere modezaak.

Op de beurs viel ons een aantal stands op die vooral veel oude retro-elementen hadden ingezet zoals bij Kuyichi en Dept. Oude bankstellen, kasten, koffers, stoeltjes, vhs-recorders en tv’s. Je kunt bij de reclycling-winkel eigenlijk genoeg decorelementen vinden. Vooral in oude kledingkasten kun je de collectie op een creatieve manier etaleren. In koffers kun je tv-schermen maken waarin je bijvoorbeeld een modeshow laat zien van de merken die je verkoopt.

Vooral oude tv’s doen het goed in de etalage. In de Diesel-shop hadden ze een berg van tv’s in etalages en op de winkelvloer geplaatst. Daarbij waren kussens uit elkaar getrokken en lag de etalage vol met donsveren. Dit thema kwam terug in de posters. Het mooie is, dat wat in de etalage te zien is ook terug komt in de winkel. De berg tv’s, videobanden en gescheurde bank in combinatie met etalagefiguren zijn als stoppers ingezet op de vloer. Prima eyecatchers die de klant naar bepaalde plekken in de winkel brengt. Je komt werkelijk ogen en oren te kort in zowel winkel als etalage.

Nog een mooi voorbeeld is de Replay shop op de Kurfurstendamm (de beroemde winkelstraat waar je alle flagship stores en KaDeWe vindt). Binnen is het een lust voor het oog. Het interieur is één grote bibliotheek waarin de jeans in boekenkasten zijn opgestapeld. Om passanten naar binnen te trekken, hebben ze op de straat belettering aangebracht waarop witte pijlen zijn afgebeeld. Volg ze en je komt op de rode loper terecht bij de entree. In Nederland zou dit niet zonder vergunning mogelijk zijn helaas.

Merken als Burberry, Chanel en Hermes kiezen voornamelijk voor een rustiger beeld in de etalage. Bijzondere raambelettering en 1 decor chique element. Warenhuizen als Lafayette, KaDeWe en Department Store bieden thema etalages. Opvallend was het circus thema bij Department Store (shopping mall met de luxe merken). Dit is ook heel goed toepasbaar in iedere winkel die zich durft te onderscheiden in de etalage. Gebruik kleurrijke elementen zoals hoepels, houten paarden, jongleer kegels, oude circusaffiches als achterwand of een mooie banner waarin je een optimaal 3D effect creëert.

Zo heb ik nog legio voorbeelden van prachtige etalages. Mijn advies luidt, trek 2-3 dagen uit voor de beurs en voor het spotten van bijzondere winkelconcepten in de stad. Berlijn, Londen, Kopenhagen en Parijs zijn zo inspirerend dat je een halfjaar vooruit kan met het ontwikkelen van etalageconcepten.

Wij zullen ons ook meer gaan richten op het ontwerpen van complete etalagethema’s.Wil je meer weten over hoe wij voor jouw winkel een aantal prikkelende etalages kunnen ontwerpen het komende seizoen? Bezoek dan onze website www.fredbeerbaum.nl  en maak een afspraak met mij.

Ik wens jullie veel inspiratie toe voor dit najaar en zorg ervoor dat je blijft investeren in je etalages. Het is een belangrijk middel om de omzet te verhogen.