TOP

Dit zijn de etalagetrends dit feestseizoen ( + 5 tips om er geld mee te verdienen) *

Het feestseizoen staat voor de deur en dat houdt in dat modewinkeliers flink kunnen uitpakken in hun etalage. Maar pas op - het is echt zo - overdaad schaadt. Creatief directeur van decoratiegroothandel Frans Beekwilder, Elsemieke Beekwilder, laat precies zien wat de trends dit jaar zijn en geeft tips hoe je met je etalage geld kunt verdienen. Ook als je kiest voor een Piet in je etalage.

Zoals mode en schoenen verkopen een vak apart is, zo is etaleren ook een kunst op zich. Volgens Elsemieke Beekwilder, creatief directeur van productpresentatie- en decoratiespecialist Frans Beekwilder BV in Amsterdam, kun je met je etalage je omzet verhogen. “Producten die zijn geëtaleerd in goede, commerciële etalages verkopen bijna vanzelf”, zegt ze. Maar hoe pak je dat aan? En hoe combineer je dat met de etalagetrends voor het komend feestseizoen? Elsemieke geeft tips en zet de trends voor Textilia op een rij.

5 tips voor een geslaagde etalage:

1. Maak keuzes

“Het komt nog steeds voor dat etalages volstaan met alles wat een winkelier aan decoratiemateriaal heeft. Dat is voor een consument niet aantrekkelijk. We leven in een visuele wereld, mensen zien de hele dag van alles. Je hebt maar een paar seconden om de consument te interesseren voor je etalage. Kies dus zorgvuldig en kijk met een afstand naar wat je hebt samengesteld. Zet liever een paar mooie schoenen onder een boom en licht die goed uit in plaats van je hele collectie uit te stallen.”

2. Denk commercieel

“Uit de verkiezing Etalage van het Jaar die we elk jaar organiseren, is één ding duidelijk geworden: winkeliers moeten echt commerciëler etaleren. De jury zag bij het beoordelen wel mooie composities, maar het geheel maakte niet in alle gevallen duidelijk wat de deelnemers nu precies verkochten. Je moet niet vergeten dat je geld moet verdienen, ook met je etalage. Dus, laat zien wat je verkoopt en denk steeds goed na wat je aan het maken bent en voor wie je dat doet.” 

3. Onderscheid je

“Kijk goed om je heen wat andere winkels in je winkelgebied doen met hun etalage en probeer het anders aan te pakken. Onderscheid kun je maken door gebruik te maken van kleur, licht en beweging. Door artikelen uit te lichten, een item op te hangen in een donkere hoek en door kleuren bijvoorbeeld aan te passen op je collectie, maak je een aantrekkelijk geheel. Maar je etalage is vooral de plek om te laten zien wie je bent en wat je verkoopt. Probeer er wel tussenuit te springen, maar blijf dicht bij jezelf.” 

4. Gebruik kaders en eyecatchers

“Kaders werken magnetisch. Door een schoen of das in een lijst te hangen, wordt de blik daar automatisch naartoe getrokken. Kaders kun je op allerlei manieren maken. Ook met tape, lint, dennenranken of een kubus. Tussen alle etalages die de consument ziet, moet je opvallen. Humor is ook een manier om aandacht te trekken en mensen te entertainen. Mensen vinden het altijd leuk om vermaakt te worden. Zet er een grappig beestje in, bijvoorbeeld, of verras met een jurk gemaakt van draagtassen of kerstballen, bijvoorbeeld. Als mensen iets leuks hebben gezien, gaan ze erover praten.”

5. Gebruik goed basismateriaal

“Investeer in goede basismaterialen en kies deze zo dat je ze het hele jaar kunt gebruiken. Tafels, zuilen, kubussen en vazen bijvoorbeeld, kun je steeds anders aankleden. Bezuinig niet op goed kerstgroen, kerstballen en ook niet op je bevestigingsmaterialen zoals haakjes en magneetjes. Wij hebben talloze handige systemen waar je jaren plezier van hebt. Als je die basis hebt, hoef je echt niet elk jaar flink de portemonnee te trekken voor een mooie etalage. Rond de tweehonderd euro heb je echt al een mooie presentatie.”

 

Trends 2016 

“Kerst is traditioneel de periode waarin de mode-etalage rijkelijk wordt versierd”, vertelt Elsemieke Beekwilder. “Maar ook de herfst, winter, voorjaar en Pasen zijn belangrijke retailmomenten die je kunt benutten in de etalage. En Sinterklaas natuurlijk, vooral voor de kindermodewinkels. De discussie rond Zwarte Piet maakt het een gevoelig onderwerp misschien, maar elke winkelier moet voor zichzelf uitmaken wat voor Piet hij in de etalage zet. Wij hebben ze in verschillende soorten, waaronder één die je zelf kunt inkleuren. Maar een zwarte variant hebben we ook.” 

canvas pietjes 

 

Voor de kerstdagen heeft Elsemieke Beekwilder vier thema’s voor de feestetalage gedefinieerd:

EMERALD

“De powerkleur emerald voor kerst is nieuw, die kun je goed combineren met goud. Goud blijft altijd de best verkochte kleur. Dit jaar hebben we nieuwe kleuren laten maken die er ook goed bij kunnen, zoals nude, poederroze, bruin en een parelkleur.”  

Emerald-2 emerald nieuw

MARMER

“Marmer is een trend in de woonmode. Wij hebben het als print gebruikt voor onder meer onze dozensets, waar mat gouden deksels bij worden geleverd.”

 Marmer Marmer-2

SPROOKJESBOS

“In de woon- en kleding mode zie je veel prints van dieren. Dieren doen het altijd goed in de etalage, ze geven mensen een goed gevoel. Wij verkopen ook veel kooitjes, waarmee je prachtig een paar schoenen of een hoed kunt uitlichten.”

Sprookjesbos Sprookjesbos-1

 

WARME METALLICS

“Koper doet het al een tijdje goed in het interieur, wij combineren dat met verschillende finishes en glitters. Voor de feestdagen een echte aanrader, het straalt warmte uit.”

Metallics Metallics-2 

 

Over Beekwilder 

Productpresentatie- en decoratiespecialist Frans Beekwilder BV – met een schitterende showroom en kantoor in hartje Amsterdam – houdt zich al 92 jaar bezig met het verhogen van het commerciële succes van onder meer mode- en schoenenzaken. Dat doen ze met het uitgebreide aanbod winkel-, product- en etagematerialen, maar ook door winkeliers professioneel te ondersteunen met hun kennis. Bijna een eeuw geleden werd de zaak opgezet door Frans Beekwilder, de opa van de huidige creatief directeur Elsemieke Beekwilder. Zij runt het bedrijf nu samen met compagnon Inge Wiersma. Beekwilder organiseert jaarlijks de verkiezing ‘Etalage van het jaar’.

 

Copyright foto’s: Frans Beekwilder BV