TOP

ING ziet nieuwe strijd webwinkels, Jack & Jones komt met parfum en Leemans Schoenen failliet

In een nieuw rapport voorziet ING een strijd tussen webwinkelplatformen om de aandacht van de consument. Verder: Jack & Jones komt met parfum en verzorgingsproducten, National Geographic komt in Duitsland voor winter 2019-2020 met een urban mannenmodecollectie en Schoenenketen Leemans Schoenen is op 15 januari 2019 failliet verklaard. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 23 januari.

Jack & Jones komt met parfum en verzorgingsproducten

Voor het eerst lanceert de Bestseller Group een reeks parfums voor een van zijn merken. De start is gemaakt door het mannenmodemerk Jack & Jones, dat de verzorgingslijn introduceerde op de Berlijnse modebeurs Panorama, waar Textilia aanwezig was. De nieuwe lijn wordt vanaf augustus 2019 wordt geleverd en bestaat uit een eau de toilette, een deodorant en een shampoo, ook bij elkaar te verkrijgen in een geschenkset. “De reacties op de beurs waren goed, aldus Jack & Jones salesmanager Jesper Bjork. Jack & Jones is de volgende in een lange lijst van modemerken die een parfumlijn uitbrengen, waaronder H&M en Zara.

ING: ‘Online non-food retail aan vooravond nieuwe strijd’

Platformen als Amazon, Alibaba en Bol kunnen de Nederlandse online retail naar zich toetrekken. Dat stelt ING in het rapport ‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’. Dat geldt ook voor de mode- en schoenebranche, want daar wegen het gemak van bezorging en retournering en het assortiment voor steeds meer consumenten op tegen de nadelen (product niet kunnen zien en passen). Het potentieel in schoenen is groter dan in kleding, waar het fysieke aanbod sterk is.

Het online aandeel in de Nederlandse non-food retail groeit volgens ING naar verwachting van 25 procent in 2018 naar 35 procent in 2025. Het is echter de vraag wie daarvan profiteert. Online retail is in Nederland nog relatief gefragmenteerd, terwijl in veel andere landen platformen zoals Amazon en Alibaba dit segment domineren. Nederlandse consumenten blijken volgens onderzoek inmiddels bereid zich meer te binden aan vaste online aanbieders met een breed assortiment. Het ING Economisch Bureau verwacht dat in 2025 ook in Nederland één a twee platformen de markt zullen domineren. Zij kunnen naar schatting zo’n 30 procent tot 40 procent van het online retail-segment veroveren. 

LEES DE PDF‘Nieuwe strijd staat voor de deur in online retail’

National Geographic komt met urban mannenmode

De natuurzender National Geographic komt in Duitsland voor winter 2019-2020 met een urban mannenmodecollectie voor stadsnomaden. De collectie bevat in totaal 67 ontwerpen in vijf productgroepen, waaronder jassen, T-shirts, polo’s, breiwerk en overhemden. ‘De waarde die wordt gecreëerd door te werken met het indrukwekkende merk National Geographic, is een win-winsituatie voor het merk en de winkelier.’  

Faillissement voor Leemans Schoenen, curator onderzoekt mogelijkheden doorstart 

Schoenenketen Leemans Schoenen is op 15 januari 2019 failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. Dat meldt Schoenvisie. De winkels en webshop blijven voorlopig open, in afwachting van het onderzoek naar een mogelijke doorstart. Volgens de curator is er ‘behoorlijke interesse’ vanuit de markt. “Het betekent echter niet dat wij meteen zijn gestopt met de verkoop van artikelen”, schrijft de schoenenketen op de website. “Met goedvinden van de door de rechtbank benoemde curator zal de webshop de komende periode gewoon open zijn.” Klanten kunnen nog steeds online bestellingen plaatsen en indien gewenst retourneren. Ook de winkels van Leemans blijven de komende periode open. Het bedrijf gaf dinsdag bij Schoenvisie aan niet op het faillissement te willen reageren.

PostNL neemt pakjes ook weer mee retour

Consumenten kunnen vanaf nu hun retourpakket aan de deur meegeven aan hun PostNL-pakketbezorger. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. ‘De bezorger die een pakketje komt afleveren, neemt desgewenst direct een retourpakketje mee terug. Dit bespaart extra vervoer want een ritje naar een winkel of supermarkt om het pakket daar in te leveren, is niet meer nodig. De insteek is dat een pakje dat teruggaat met een bezorger die toch al aan de deur staat, niet alleen gemak biedt maar ook veruit de duurzaamste manier van retourneren is.’