TOP

Ignore: ‘Ik geloof in see now, buy now’

Bekka Oomens concludeert na tien jaar als ontwerper en productdeveloper voor commerciële merken dat ze zich niet meer kan vinden in het huidige modesysteem en dat zij het helemaal anders wil doen. In 2016 lanceert ze haar duurzame en verantwoord geproduceerde vrouwenlabel Ignore.

Bekka Oomens werkte tien jaar freelance als ontwerper en productdeveloper voor grote commerciële modebedrijven, waaronder Mexx. In het Verre Oosten moest ze duizenden T-shirts laten produceren voor drie euro of bij fabrikanten vijftig cent afdingen op de prijs per stuk. “Vervolgens gaat de deur van de fabriek dicht en weet je niet wat daar verder gebeurt”, begint ze haar verhaal. “Ik wilde het zo graag anders doen, maar ik kreeg het er nooit doorheen. Uiteindelijk heb ik de kans gewaagd om zelf een merk te beginnen vanuit Portugal, waar ik sinds een aantal jaar woon. Er zijn hier zoveel ateliers en productielocaties. Ik zit dichtbij, ik heb een auto, ik heb de contacten, ik spreek de taal en ik ken de cultuur. Dat maakt het voor mij heel toegankelijk.”

Hoe ben je begonnen?

“Ik had mijn idee en de ASN Bank wilde mij als starter sponsoren met een plek op de Modefabriek. Daardoor kon ik in juli 2016 met tien samples op Modefabriek staan. Daar werd Ignore door tien winkeliers ingekocht, waar ik in september aan heb geleverd. Zo is het balletje gaan rollen en kon ik steeds een nieuwe collectie brengen.”

Waarom de naam Ignore?

“Die viel opeens in toen ik een keer op het vliegveld in Lissabon stond. Het zegt alles. Ignore the brand, want het gaat mij niet om de merknaam. Don’t ignore the world: denk er over na en leef bewust. Het is ook een beetje een rebelse naam en heeft meerdere betekenissen. Ignore is zoveel mogelijk fair en sustainable, gemaakt van eerlijke materialen als organic cotton, vegan leer en Tencel. Maar het is wel duurzame mode die fashionable is.”

Hoe ziet de collectie van Ignore er uit?

“Het handschrift is clean met klassieke invloeden, maar wel edgy. Geen drukke kleuren en prints, maar bijvoorbeeld wel geometrische belijningen. Het moet tijdloos blijven, want het zijn basisitems waar je lang mee kunt doen: shirt dresses van Tencel, vegan leren kokker rokken, T-shirts van organic katoen, truien van recycled denim sweaters en een biker jack in vegan suéde, gemaakt van gerecycled polyester en petflessen. Dat is dubbel duurzaam: geen leer én gerecycled. Daar wil ik nog veel meer mee doen.”

En het prijsniveau?

Ignore richt zich op het midden tot middenhoog segment. Ik koop mijn eigen stoffen in en werk met gecertifieerde materialen en producenten. Het moet niet enkel om de prijs gaan. Het is geen kleding die je na een seizoen weggooit, maar die je in de kast houdt en jaren draagt. En die je af en toe aanvult met een modisch item. De verkoopprijzen beginnen bij €49 voor een topje en lopen tot €499 voor een leren jack.”

Wat zijn de bestsellers?

“De vegan leren broek is momenteel niet aan te slepen. Maar ook de body’s in Oeko-Tex viscose heb ik supergoed verkocht. En de trui van recycled denimsweaters. De goede items laat ik weer terugkomen als basic in The Permanent Collection. Een blazertje dat ik afgelopen winter goed verkocht hebt komt volgende winter bijvoorbeeld terug in organic cotton velours.”

Ignore the brand (3) Ignore the brand (2)

Wat doe je anders dan andere merken?

“Het business model is nieuw. Het huidige modesysteem klopt niet meer, met elk seizoen een nieuwe collectie. Ignore is seizoensloos. Ik breng tijdloze items met leveringen het hele jaar door. See now, buy now. Daar geloof ik in. The Permanent collectie brengt sterke basics die altijd zijn in te kopen. En elke twee maanden zijn er acht nieuwe items met levering binnen twee maanden. Daarbij geldt op is op. Voor de retailer heeft dit alleen maar voordelen. Op korte termijn inkopen is overzichtelijker en beter voor de cashflow. Bovendien is er minder risico dat iets in de uitverkoop belandt. Retailers kunnen online orders plaatsen in de nieuwe B2B webshop.”

Hoe reageren retailers op dat concept?

“Ik merk dat sommige winkeliers het wel snappen, maar nog niet altijd mee kunnen omdat ik geen twee collecties per jaar breng en niet vooruit werk. Ik geloof daar niet meer in. Ik begrijp dat retailers vast zitten in dat stramien en hun vaste budgetten hebben. Gelukkig houden steeds meer klanten budget vrij als ze eenmaal een keer hebben ingekocht. Ik denk wel dat het komt, dat see now, buy now inslaat. In Zwitserland doen we het heel goed. Daar snappen retailers het concept meteen. Mensen leven daar misschien ook veel bewuster. Ignore heeft nu veertig verkooppunten, gelijk verdeeld over Nederland en Zwitserland. Plus een paar in Duitsland. In Duitsland leeft bewust consumeren heel erg, ook qua kleding.”

Is de Nederlandse consument er wel klaar voor?

“In Nederland speelt de trend rond bewust leven en eten heel erg, maar het zet niet door in de mode. Ik verbaas me er over dat mensen er bij kleding kopen niet op letten. Ik richt me niet alleen op mensen die duurzaam consumeren, maar wil juist de ogen openen van mensen die er nog niet mee bezig zijn. Dat ze een T-shirt pakken en het leuk vinden. En op de hangtag ontdekken dat het dan ook nog organic katoen is. Daarom wil ik niet alleen met duurzame winkels samenwerken, maar ook met gewone modeboetieks.”

Wat is daarvoor je plan van aanpak?

“Via de drie agenturen waarmee ik samenwerken wil ik de boetieks bereiken: Bloss Studio’s voor de regio midden, Studio Flooo voor het zuiden en 4 YR-Design in het noorden. En dat werkt. Het aantal klanten in Nederland is sinds september verdubbeld. We liggen bijvoorbeeld bij Moois Mode in Asten, NicoNico in Den Haag en Nukuhiva in Amsterdam en Utrecht.”

Hoe bereik je de consument?

“We richten ons op de vrouw vanaf 25 jaar, die bewust in het leven staan, van mooie kleding houdt en tijdloze items in de kast wil hebben. Het duurzame verhaal communiceren we online, in de lookbooks en op de hangtags en carelabels in de kleding. Maar het gaat om de collectie. Ignore is geen groen merk. Ik wil een mooi product maken met een goed verhaal en daarnaast is het ook nog verantwoord. Om de consument te bereiken gaan we samenwerken met een PR-bureau en we zijn met Thekla Reuten aan het praten om haar te kleden en in september een campagne met haar te doen.”

Wat wil je bereiken met Ignore?

“Ik wil een volwaardige collectie brengen met alle mode-items die ik belangrijk vind. Ik wil uitbreiden in Duitsland, daar ligt veel potentie en hebben we al verschillende aanvragen ontvangen van winkeliers. Dit jaar beginnen we hopelijk ook in Denemarken. Ignore staat deze zomer op CIFF en ik ben in gesprek met een aantal agenten. Ook in Nederland wil ik groeien, ik hoop op 60 verkooppunten het komende jaar.”