TOP

Label to Watch: Chalrose [interview]

Toen Marieke van den Berg samen met haar vriendin Pat bedacht om een vrouwentassenmerk op te richten, hadden ze nooit verwacht hoe het verhaal een dramatische wending zou krijgen. Binnen een jaar kwam Pat te overlijden, maar Van den Berg had haar beloofd om door te gaan. “Dat was in het begin erg moeilijk, maar het geeft me nu kracht.”

Marieke van den Berg is van oorsprong interieurontwerper, maar wilde een tas die voor ieder seizoen geschikt is. Ik had het met mijn Amerikaanse vriendin Pat erover dat het leuk zou zijn om een tas te maken die je door middel van kleine veranderingen altijd kan dragen. Je raak zo gehecht aan de vakjes van een tas en het is onhandig om al je spullen steeds over te hevelen naar een andere. Pat was zo enthousiast over het idee, dat ze Van den Berg aanspoorde om het door te zetten. Van den Berg zou alles bij Chalrose ontwerpen en Pat zou zich bezighouden met de e-commerce.

Ze wisten alleen niet dat het verhaal totaal anders zou aflopen dan verwacht.

Chalrose begs (1)

Ziek

Toen Pat en Van den Berg  vier jaar geleden naar Italië zouden gaan om producenten te zoeken, was Pat al weken ziek op bed zonder dat het opknapte. Ze werd doorverwezen naar het ziekenhuis. Ze voelde zich zo niet fit, dat ze mij alleen eropuit stuurde, vertelt Van den Berg met een brok in haar keel. Ik weet nog waar ik stond toen ik het nieuws hoorde. Ze belde me op en vertelde me dat het totaal niet goed zat. Ver uitgezaaide borstkanker was het oordeel.

In het begin voelde Pat zich nog goed genoeg om mee te werken aan het opzetten van Chalrose. Een eerste productielijn was het resultaat. De producten zijn op onze website gezet, maar het ging steeds slechter met Pat. Chalrose liep ook niet lekker omdat je nog een onbekend merk bent dat een publiek moet vinden. Het tassenmerk is een tijd on hold gezet tot in 2014 Pat kwam te overlijden. Ik heb haar op haar sterfbed beloofd dat ik ermee door zou gaan. Dat is wat ik nu doe. In het begin was het moeilijk, maar nu geeft het me kracht om door te gaan.

Pat zit nog altijd in het dna van het merk. Alleen al de naam is een deel van haar. Van den Berg haar dochters heten namelijk Charlotte en Roos en Pat haar dochter heet Alexandra. Samengevoegd komt het uit op Chalrose.

Verandering

Van den Berg zag dat het anders moest met het merk om het een succes te laten worden. Daarom heeft ze begin 2015 een nieuw concept bedacht waarbij ook de focus kwam te liggen op de verkoop in fysieke winkels. Ik heb dat jaar in een atelier in Friesland tachtig nieuwe tassen laten maken die ik in april op een lifestyle evenement heb gelanceerd. Ze waren alle tachtig in twee uur uitverkocht. Als dat niet was gelukt, denk ik dat ik met Chalrose was gestopt. Het merk ging van klassiek en super ladylike, naar casual chique. Nu, twee jaar, later ligt Chalrose in meer dan 70 winkels.

Chalrose begs (3)

Buttons

Chalrose moet iedere vrouw aanspreken. Mijn kinderen nemen hem mee naar school en doen er hun boeken in, terwijl mijn vriendinnen hun laptop erin steken. Door middel van buttons kunnen de tassen volledig aangepast worden naar eigen behoefte. Zo kunnen er studs, franjes of armbanden op de tas geklikt worden zodat je nooit met hetzelfde rondloopt als een ander. Een vrouw van 20 en een vrouw van 60 kunnen dezelfde tas dragen, maar je ziet het hierdoor niet. Ze creëren hun eigen stijl en uitstraling.

Toekomst

Ik wil eerst dat Chalrose in Nederland een sterk merk wordt. Daar ligt mijn focus nu volledig op. Dat wil ik doen samen met de retail. Zij zijn onze ogen en oren dus het is fijn om van hen terugkoppelingen te krijgen. Als alles staat, denkt Van den Berg erover om uit te breiden naar Duitsland en de volledige Benelux. Verder kijk ik momenteel nog niet, ook al krijg ik veel aanvragen uit het buitenland.